onsdag 19 januari 2011

Motivation

Läste en artikel i gratistidningen snö om skidåkarna Anna Haag och Emil Jönsson där de berättar om livet som elitidrottare. De kom bland annat in på ämnet motivation, något som jag ofta fnular på för min egen del främst men också för de patienter jag lotsar i vardagen som sjukgymnast. Vad är det som driver oss eller vad är det som gör att vi väljer att låta bli? Vad är det som driver mig och vad får mig att välja att avstå? Så här säger Anna och Emil om motivation...

Tycker citatet slår huvudet på spiken. Om jag inte känner glädje i aktiviteten, att det jag gör är roligt kan det lika gärna vara. Om jag inte har en målsättning en morrot att i någon form bli bättre faller det också oavsett om det handlar om att träna för att klara en kortvasa eller bara fixa att ta långa backen hem från jobbet. Om man som Anna och Emil har 800 träningstimmar på schemat per år har man nog också en del att säga till om gällande motivation till oss glada motionärer med eller utan reumatisk diagnos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar