fredag 1 april 2011

Lars coach

Nu är det hög tid att presentera min coach som ska hjälpa mig att nå mållinjen i Blodomloppet.
Lars är 45 år och kommer från Anderstorp i Småland, där han bor tillsammans med sin fru och sina två barn. Till vardags jobbar Lars med kvalitet och miljö inom tillverkningsbranschen.
Så här skriver Lars om sig själv...
 
Idrottslig bakgrund
Har alltid varit motorsportintresserad och har åkt som kartläsare i ca 140 st tävlingar. Tävlade flitigast som kartläsare mellan åren 1986 till 1994 där en 2:a plats i klassen Volvo original på Svenska rallyt blev min största merit. Nämnvärt är att under en framgångsperiod på 20 st starter hade vi 18 st segrar, en andraplats och en bruten tävling. Därefter körde jag själv ca 20 st rallytävlingar innan jag sålde bilen och köpte en crossmotorcykel och körde runt några år på. Var också aktiv inom skytte i min ungdom och tävlade då mest på lokal och distriktsnivå. Intresset för mer fysisk idrottsutövning började då jag ganska snart förstod att crossåkandet krävde betydligt bättre kondis än vad jag som inaktiv och rökande medborgare med ”love handles” kunde prestera. Det tog inte många minuter bakom styret innan det var akut dags för paus! Min fru som hade börjat löpträna året innan ställde naturligtvis upp och följde med till sportaffären där löparskor inköptes för att sedan provas på terrängbanan. Hon sprang och jag dog i princip. Men intresset hade väckts och jag kämpade på efter bästa förmåga. Träningspassen bedrevs oftast sent på kvällen då barnen hade nattats och jag fick flera gånger prova min förmåga att löpa i månsken, då belysningen släcktes under passet (23:00). Tiden gick, tanken på att tävla igen blev allt mer lockande. Träningen intensifierades och formen tog sig så bra att jag tävlingsdebuterade som LÖPARE nyårsafton 2005 på ett 5 km lopp. Framgången som nystöpt löpare gav en otrolig kick och almanackan fylldes allt mer med planerade träningar. Jag märkte också att mina rundor på crossen gick allt lättare och även här blev det några tävlingar. Sen hände det något konstigt, crossen såldes och skostället och garderoben fylldes allt snabbare med löprelaterad utrustning. Ciggisarna avpolletterades efter ca 20 år.

Löpning hade blivit min nya livsstil
I den klubb som jag är aktiv i håller jag i intervallträningar och nybörjarlöpning. Under hösten 2010 gick jag kursen löptränare/löpträning steg 1, som svenska friidrottsförbundet arrangerar. Har sprungit Göteborgsvarvet, Lidingöloppet, Midnattsloppet, Blodomloppet och flera multisporttävlingar.














Livet som coach
Det är en stor ära att få coacha Elin i hennes väg mot att bli löpare. Hon har en bra fysik vilket hon bevisade på kortvasan vilket hon kommer att ha nytta av i sin träning. Utmaningen för mig blir att coacha på distans och jag hoppas att vi tränar ihop någon gång snart i real life också.

Träningsfilosofi
1. Var nöjd med ditt träningspass även om det inte blev riktigt som planerat.
2.
Bli trött av träning och inte på träning.
3.
Ditt senaste träningspass lägger grunden till ditt nästa träningspass.
4.
Om du känner dig trött och sliten så är du nog också det och anpassar således träningen därefter, men om du känner dig pigg och i form så var inte rädd för att köra på lite hårdare.

Dolda talanger
Är ganska bra på att baka brödbullar. Kan cykla enhjuling J
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar