måndag 18 april 2011

På banan igen!

Nu är jag med i matchen igen, förkylningen har givit med sig. Helgens väder kan man inte klaga på. Var ut och körde en löprunda i lördags. Segt som tuggummi i kroppen som vanligt efter en förkylning. Körde gamla upplägget med 60 sek löpning och 90 sek promenad varvat 8 ggr. Funkade bra.
Tyvärr tappade jag en veckas träning pga infektionen men det är bara att nöta på enligt programmet. Så denna vecka är det dags för första belastningsökningen. Tre pass med ett upplägg av 5 min rask gång som uppvärmning följt av 6 st intervaller med 90 sek löpning följt av 120 sek gång.
När jag tittar på upplägget känns det ju som lite lång gångtid, men det är klart det kanske krävs som återhämtning när jag lägger på 30 sek löpning mot förra veckans intervaller. Men ändå…!?
Lars coach, är du där? Jag undrar varför man inte kör 90 sek löpning följt av 90 sek gång i 8:a intervaller istället?
Ska bli spännande och se hur fötterna reagerar på belastningsökningen.

2 kommentarer:

  1. Hej Elin, coach här!

    När man börjar med löpning så är det främsta syftet att komma igång i lugnt
    tempo utan att bli för trött för då tappar man fort tekniken. Konditionen
    ökar relativt fort men muskler, senor, ligament etc. behöver längre tid för
    att anpassa sig till den nya belastningen. Den längre gångtiden mellan
    första och andra veckan i träningsprogrammet har till syfte att ge en längre
    tid för återhämtningen mellan löpningarna vilket ger bättre möjlighet att
    hitta tillbaka till ett bra rörelsemönster. Som nybörjare känner man ofta
    att "jag är ju inte speciellt trött och ju vill springa mer och fortare" men
    då gäller det att ha disciplin och hålla sig till schemat för annars är det
    väldigt lätt att överbelasta de delar av kroppen som ej ännu är utvecklade
    för den ökade belastning som löpningen ger. Så coachens tips är att hålla
    sig till planen och låta kroppen anpassa sig.

    SvaraRadera
  2. Jag misstänkte att du skulle svara det, så jag höll mig i skinnet igår och körde enl planen. Kan meddela att jag inte alls hade ngt emot de 2 min promenad efter den ökade löptiden :-) Tack coach!

    SvaraRadera