fredag 27 maj 2011

Det börjar närma sig...

Blodomloppet går ute på vackra Djurgården















Nu börjar det pirra lite i magen. Knappt två veckor kvar till start i Blodomloppet. Här om dagen kom startbeviset i mejlen. Nummer 472, det är jag det. Jag ställer upp i klass BK5 vilket betyder kvinnor 5 km med tidtagning.

Är det inte lite väl hurtigt tänker du kanske att jag väljer att vara med i en klass med tidtagning när jag gör mitt livs första motionslopp i löpning!? Jo det kan man tycka, men jag ser det som en utmaning och en rolig grej. Jag har ingen susning om vilken tid jag kommer in på och hur den står sig i förhållande till andra, om fötterna är arbetvilliga just denna dag, hur mycket kö det kommer bli, om det finns snågon mördarbacke och så vidare. Men det spelar liksom ingen roll om jag kommer sist och på vilken tid. Jag vill ändå vara med i gänget och bli klockad, vara med och "tävla" på mina villkor. Kanske vill jag köra loppet ett annat år och vet då att jag kommer bli soprrad av att kunna slå min egen tid. Det där med morrötter ni vet!

Men du gäller det att vara taktisk och använda de dagar som är kvar med så smart upplägg som möjligt. Jag har naturligtvis tagit Lars coach till hjälp och fick följande svar...

Elin: Hej Lars coach hur är läget, har du kört någon tävling på sistone?
Lars coach: Allt är bra med mig och jag tränar för fullt inför Vätternrundan som jag skall cykla den 17/6. I helgen var familjen i Ronneby och tävlade i orienteringsskytte och i vanlig orientering. Vi är alla nöjda med våra insatser och vi hade mycket skoj. Orienteringsskytte kan jämföras med skidskytte fast skidor, stavar och snö byts mot karta, kompass och härlig skogslöpning.

Elin: Nu är det ca 2 veckors effektiv träningstid kvar till Blodomloppet, vad ska jag fokusera på?
Lars coach: Jag tycker att du skall fortsätta enligt träningsschemat fram till 2-3 dagar före loppet och då byta ditt sista träningspass mot en kortare löprunda med lite löpskolningsövningar. Om du vill så kan du testa att göra 3-4 st så kallade stegringslopp. Ett stegringslopp går ut på att springa 50-70 meter där du börjar springa långsamt och accelererar upp till ca 80% av din maxfart för att bryta av och gå tillbaka. Denna övning ger lite mer fart i benen och kroppen "tänder till" lite mer än om du bara springer i ditt normala tempo.

Elin: Jag ligger ca 2 veckor back mot planerat löpschema, ska jag lägga in extra pass för att kompensera?
Lars coach: Fortsätt att träna mot ditt planerade schema. Att försöka kompensera med markant ökad träningsmängd om något pass har fått ställas in brukar oftast leda till trötthet och i värsta fall skador då kroppen inte hinner att vila upp sig ordentligt mellan träningspassen. Om du vill så kan du lägga in ett kort extrapass med fokus på löpskolning och löpstyrketräning. Detta pass sliter inte så hårt på kroppen och du hinner återhämta dig till nästa pass.

Elin: Har du några tips och råd i förberedelse inför själva tävlingsdagen?
Lars coach: Försök att ta det lugnt kvällen innan tävlingsdagen och ät gärna en inte alltför tung middag på kvällen. Ta därefter en kvällspromenad så att kroppen hinner börja bearbeta maten och på så sätt få en bra natts sömn så du är ordentligt utvilad på tävlingsdagen. Frukosten och lunchen på tävlingsdagen bör vara väl tilltagna men av lättare typ. Ät och drick något lätt en till två timmar innan loppet för att ladda på med lite ny energi. Jag brukar ta en macka, banan och dricka vatten innan jag tävlar kortare tävlingar och det har funkat fint. Innan ditt lopp så värm upp med lätt löpning i ca 10 minuter, gör några löpskolningsövningar och några stegringslopp. Sen brukar arrangören anordna med gympaliknande uppvärmning och denna brukar vara bra att för att få upp lite värme och rörlighet i hela kroppen.

När sedan starten går så ta det lugnt och hitta ditt eget löptempo. Sen är det bara att springa på i det tempo som du har tränat på. Jag brukar dela in mina lopp i tre delar där jag på den första delen försöker känna efter hur dagsformen är och hitta tempot för dagen. Den andra tredjedelen försöker jag att göra till en transportsträcka till den sista delen och på denna så brukar jag få kämpa med då tröttheten börjar komma. Då försöker jag att springa så tekniskt bra som jag kan för att på så sätt orka hela loppet ut. Om du vill så kan du lägga in en kortare försiktig spurt de sista 200 metrarna. Då brukar målgången kännas bra och känslan att vilja tävla igen brukar infinna sig inom någon minut :)

2 kommentarer:

  1. Lycka till!
    Jag brukar käka lite mindre innan lopp. Mitt förslag är en grötfrukost och sedan mest bara dricka innan loppet och sist men inte minst CHOKLAD i målet.

    SvaraRadera
  2. Tack för tips! Det där med choklad i målet låter extra trevligt :) /Elin

    SvaraRadera