fredag 1 juli 2011

Boktips! Funktionell träning

Första juli och semestertid. Lätt att komma ur gängorna och rutinen för sin träning då. Vad hittar man på för träning när man inte har tillgång till sin vanliga utrustning eller upplägg? Här vill jag slå ett slag för funktionell träning. Funktionell kan översättas med användbar eller ändamålsenlig. Övningarna i funktionell träning bygger på att använda kroppens naturliga rörelsemönster, ofta med kroppens vikt som motstånd och med fokus på styrka/stabilitet och rörlighet utifrån den "funktion" som behövs i vardagen. Ett exempel på en funktionell övning är att resa och sätta sig på en stol.

Jag tänker utifrån "semesterbehov" på övningar som kan utföras var som helst utan en massa redskap och maskiner. Alltså perfekt sommarträning. Och det fattas min själ varken böcker eller material på nätet i ämnet. Gjorde en sökning över Google på ordet funktionell träning och fick över 200 000 träffar!!

Två böcker som jag fått inspiration av både privat och när jag som sjukgymnast jobbar med att träna personer med reumatisk sjukdom är "Träna en kvar om dagen" av och med Paulo Roberto och "Chockträna dig i toppform" av och med Jari Ketola. Båda böckerna är utgivna av Fitnessförlaget.




Ja jag vet, utanskriften ser lite väl matcho ut och vissa av övningarna som beskrivs skulle jag aldrig en drömma om att göra. Men om man förbiser att killarna på omslagen ser ut att äta taggtråd till frukost utan i stället själv är lite kreativ och tar övningarnas grundidé och modulerar dem efter sina egna förutsättningar så finns här en hel del matnyttigt att hämta. Övningarna i båda böckerna är tydligt beskrivna i både svårighetsgrad, utförande och syfte. Ett plus med dessa böcker är också att de i slutet ger förslag på träningsprogram för olika nivåer.

Ett hett tips är att gå till biblioteket och botanisera i deras friskvård och idrottshylla. Har många gånger blivit glatt överaskad vilket stort utbud av nya och aktuella böcker det finns att låna. Bland annat ovannämnda böcker har jag lånat på biblan i omgångar.

Annars kan du ju alltid börja beta av de 200 000 artiklar som finns i ämnet här på nätet :)

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset, ska genast undersökas. Behöver en inspirationsbank/kom-ihåg-lista på bra grundövningar att hämta ur när lusten och tiden inte räcker till./Eli

    SvaraRadera
  2. Hängmatteträning med en god bok av skönlitterär karaktär är vad jag ska ägna mig åt, sådeså. Det krävs faktiskt muskelarbete för att hålla hängmattan i gung. Strålande sommarträning enligt min ringa mening, hihi
    /I

    SvaraRadera
  3. Eli! Jag hoppas att du kan hitta några övningar som du får nytta av. Man behöver lite påfyllning av inspiration ibland. Kanske ngt för dig I att läsa i hängmattan :)

    SvaraRadera