torsdag 21 juli 2011

Prova nytt! Slackline, gå på lina


För något år sedan hade jag förmånen att vara föreläsare i Södertälje och prata om fysisk aktivitet och träning vid ankyloserande spondylit (AS) en diagnos som tidigare gick under namnet Bechterews sjukdom. Min föreläsning gick i tämligen traditionell stil utifrån sjukgymnastisk evidens gällande val av övningar med eller utan redskap för att bibehålla eller öka rörlighet och styrka i och runt ryggens och bäckenets leder vid AS.

Efter föreläsningen kom det fram en man i 30-års åldern och sa glatt, - Jag går på lina och klättrat, det hjälper mig att minska stelhet och smärta i min rygg. Det är min sjukgymnastik sa mannen. Jag hajade till, kan det funka!? Ja, visst gör det! Kanske inte för alla, men för den här killen fungerade träningsformen utmärkt. Och om man funderar lite på det hela så hade han nosat rätt på två aktiviteter som i högsta grad tränar det man främst vill påverka vid AS, nämligen ökad rörlighet i ryggens bakåtböjning (sträckning) och rotation (vridning), revbenens, skuldrornas och höfternas rörlighet samt naturligtvis bålstyrka och stabilitet.

Därför tänkte jag osökt på södertäljekillen när jag läste pressmeddelandet från Outnet "Gå på lina en folksport" (läs hela pressmeddelandet här >>) Aktiviteten är till stor del sprungen ur klätterkulturen och fungerar som en rolig träning för balans och styrka/stabilitet oavsett ålder. Egentligen räcker det med ett rejält spännband modell "Biltema" och ett par träd som fästpunkter, men självklart har även denna sport blivit business och man kan nu köpa hela "Slackline Kit" i frilusfts och sportbutikerna.

Jag gillar idén med "Slackline" att gå på lina blir en lekfull och lite annorlunda träningsform som utifrån syfte och behov kan träna allt från balans till muskelstabilitet och rörlighet. Eller så provar vi något nytt bara för att det är roligt och struntar i allt vad syfte och mål heter!

Läs mer om Slackline här >> eller här >>
Gå med i Slackline Sweden på Facebok här >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar