onsdag 7 september 2011

Poängjakt!

Blev inspirerad av en kommentar som jag fått här på bloggen, där en läsare beskrev att hon och dottern startat en poängtävling i hälsans tecken. Enkelt förklarat gick det ut på att hon och dottern fick 1 poäng för utförd styrketräning, 1 poäng för utförd konditionsträning osv. På detta sätt beskriver I att hon höjt sin motivation markant och upptäkt ett tävlingssinne hon inte trodde hon hade.

Detta påminner mig om när vi på Danderyds sjukhus hade poängjakt under ett par månader. Detta var ett initiativ av friskvårdsgruppen och gick ut på att man beroende på val av aktivitet, intensitet och tid fick poäng utifrån utförd aktivitet. Upplägget fungerade som ett premiesystem där man kunde uppnå olika priser beroende på hur många poäng man samlade tex 200 p gav en biobiljett, 400 p gav ett presentkort på massage osv. För min del var detta en riktig höjdare och motiverade mig så mycket till regelbunden aktivitet och träning att jag efter avslutad friskvårdsperiod bad en kollega att utforma en ny poängjakt bara för mig. Och tänka sig det funkade. Min fiffiga kollega kom med ett litet paket som jag skulle uppnå 400 p för att få öppna och min nyfikenhet drev mig till att fortsätta samla poäng, alltså röra på mig regelbundet för att i slutet på terminen få rätt att öppna paketet.

Vi behöver morötter i tillvaron oavsett om det är tävling mellan mor och dotter eller ett litet paket som väntar på att bli öppnat. Kanske är det läge för dig att skapa en liten poängjakt för att motivera till träning under hösten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar