tisdag 29 november 2011

Bungypump, gångstavar med fjädring

Satt och bläddrade i lite sportreklam under tiden jag slevade i mig frukostgröten. Ramlade över en annons med fjädrade gångstavar. Bungypumpstavarna är enligt leverantören en stav med inbyggt motstånd på 4 eller 6 kg vilket regleras av en fjäderkonstruktion inne i staven.

När jag var på sjukgymnastutbildningen på Karolinska Institutet i förra veckan var det en av lärarna som visade dessa stavar. Hon använde stavarna som ett tips och träningsredskap för den grupp som hon leder i PARA-studien (återkommer till den studien i senare inlägg). Jag testade och gå lite inne i klassrummet och tyckte det kändes ganska bra. Jag fick helt klart jobba mera aktivt med mina armar och aktivera både skulder och armbågsmuskulaturen mera mot gång med en vanlig ofjädrad stav.

Frågan är bara om det blir ett för tufft motstånd på armbåge och handled? Som vanligt styrs ju detta av vilka förutsättningar man har både i dagsform och eventuell diagnos. Jag blev i alla fall glatt överraskad och skulle själv inte ha ngt emot att testa Bungypunpstaven vid en längre promenadrunda.

Någon som har testat eller har erfarenhet av fjäderstaven?

Läs mer om Byngympunstaven här >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar