tisdag 8 november 2011

Prova nytt! Testa mattcurling

Hade en patient i veckan som berättade om för mig en helt okänd sport. Mattcurling! Patienten berättade att de var ett gäng som träffades varje vecka och lirade. Jag frågade hur det fungerade med tanke på att min klients handfunktion är nedsatt pga ledgångsreumatism (reumatoid artrit). Inga problem, fick jag till svar. Då "stenen" eller snarare kastkonen är försedd med ett handtag som gör att handleden kan hållas rakt fungerade det utmärkt för denna persons förutsättningar.

Då jag sökte på ämnet upptäcker jag att detta är en utvecklad idrott som har sitt ursprung inom handikappidrotten men numera utövas av en bred allmänhet. Länken Mattcurling i Sverige ger svar på det mesta om sporten.

I stället för på is spelas curlingen i denna form på matta och i stället för stenar används en sorts koner som kastas. Många tennis och badmintonhallar kör detta som en del av sin aktivitet. I bara stockholmsområdet finns inte mindre än sex platser du kan prova sporten på.
Så leta rätt på närmaste platsen där du kan mattcurla och testa!

Här får du ett smakprov!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar