torsdag 1 december 2011

Julbaka energikaka

Första december! Hög tid att dra igång julbaket. Själv är jag mer road av att koka ihop olika enegrikaor än att göra brysselkex och pepperkakor. Här kommer en alternativ julkaka komponerad av löparlegenden Rune Larsson eller löparlarsson som han kallar sig.

Så här skriver Rune om sitt orginalrecept...
IngredienserHavregryn
Sirap
Socker
Grädde

 

Energikakorna består av havregryn som limmas ihop med knäck. Kostnaden blir ungefär 20 kronor per kilo. Man kan naturligtvis ersätta havregrynen helt eller delvis med andra ingredienser, till exempel nötter, russin, cornflakes, eller vad som helst. Jag smaksatte med hackade fikon en gång och det var mycket gott. Generellt gäller att ju större partiklarna som ska limmas ihop, desto mindre lim behövs. Lim låter inte särskilt delikat, men det är ju faktiskt fråga om att limma grynen. Bindmedel är ett alternativt ord, men det låter inte gott det heller. Ändå är det som sagt fråga om knäck.
Mät upp 7 – 8 mått havregryn i en bunke! Ett mått kan vara i stort sett vad som helst. Jag själv brukar använda en mugg som rymmer ungefär tre deciliter. Havregrynet är själva maten.


Ta en kastrull och häll i ett mått sirap, ett mått socker och ett mått grädde! Koka detta! I början blir det massor med små bubblor. Efter hand blir det allt färre men större bubblor. När det blir kratrar eller när det skiftar till en aning mörkare färg är det dags att ta av alltsammans från spisen. Det så kallade "vattenkuletestet", där man droppar lite av limmet i kallt vatten och ser om det stelnar till en kula, kan nog också duga som test på hur färdigkokat det är.

När limmet är färdigt och varm ska det hällas över havregrynen och sedan gäller det att röra om ordentligt. Medan alltsammans svalnar lite ( men inte kallnar!) tar jag fram två bakplåtar och oljar dem. En brödkavel plockar jag också fram och oljar. Därefter formar jag bollar som kavlas ut till kakor. Kakorna glättar jag med en oljad matkniv. Jag har tyckt mig märka att de håller ihop bättre om man glättar dem.

När alltsammans kallnat klipper jag upp till lämpligt stora bitar. Jag brukar förvara kakorna i plastboxar – tomma glasspaket – med smörpapper mellan lagren.
 Dessa kakor har hårdtestats i verkliga sammanhang. Jag har sprungit 25-milaloppen Spartathlon och Sakuramichi (Nagoya till Kanazawa i Japan) med kakorna som huvudsaklig näringskälla och det har gått bra. De har använts på vandringar, repmöten, kanotturer, på rodden över Atlanten, men även till fikarasten på jobbet.

För den som vill fixa julbaket lite enkelt går energikakan också att beställa. Julen är räddad, tack Rune :-)
Runes hemsida hittar du här >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar