onsdag 22 februari 2012

Spetsa golfsvingen

Satt och tittade i makens golfmagasin här om dagen och ramlade på riktigt bra övningar för att spetsa golfsvingen inför våren. Det roliga är att många av dessa "golfövningar" känns väl igen från min verklighet som sjukgymnast, inte minst när jag jobbar med personer som har diagnosen ankyloserande spondylit (AS). För precis som vid golf så är behovet av roterande övningar samt stabilitet i bålen hög prio vid AS.

Ta en titt på övningarna i programmet via den här länken >>(träningsprogram) på http://www.golf.se/ så kommer du garanterat känna igen bla övningen där man i sidliggande vänder (roterar) sig bakåt.

Att sedan krydda träningen med lite balans är aldrig fel och man skall klippa iväg en bra drive frammåt våren!
Kolla in filmen nedan.

3 kommentarer:

  1. Hej. Kommer precis från träningshallen, perfekt rörelseträning och kul med Golfsimulator!
    Fick AS diagnos 1990 men började inte spela förrän 2008. Dumt med tanke på att min fru spelar och alltid försökt få mej att börja. Jag har inte tappat rörlighet utan snarare tvärtom. Det beror nog bla på att övningarna är ganska lika de man fått av sjukgymnasten, kanskes också de långa promenaderna.....

    SvaraRadera
  2. Tjena Peter! Kul med en golfentusiast på andra sidan tråden. Själv är jag en glad nybörjare på området. Ja visst känns många av övningarna igen. Golf är ofta en riktigt bra sport för personer med AS och klart vanebildande :) Har dock aldrig testat golfsimulator, kanske vore ngt inför våren! /Elin

    SvaraRadera
  3. Hej Elin, Är du i Umeå någon gång så hör av dej! /Peter

    SvaraRadera