tisdag 10 april 2012

Dax att damma av cykeln



Jaaaa! Äntligen har sopmaskinen varit ute och fått bort allt grus från vägarna på trakten. Då är det liksom vår! Cykel är en fiffig uppfinning tycker jag, man kommer långt på kort tid och hinner både se och dofta utmed vägen. Dessutom är det en ypperlig motionsform inte minst om man har en reumatisk sjukdom som jag. Pratade med en kompis här om dagen som är riktigt inne i cykeldjungel. Han hade pratat med en cykelhandlare som berättat att han säljer hojar som aldrig förr, ja tydligen var vissa modeller/märken redan slut på lagret och här om dagen läste jag om att Stockholms stad skall bygga ut cykelbanorna. Heja heja! Ja nog är det en cykelbooom allt!

Men hur väljer man cykel då? Det finns ju en uppsjö av märken, modeller, material och användningsområden. Själv har jag en så kallad hybridcykel och så vitt jag begriper betyder det att ramen och styre är mera som på en MTB-cykel men däck mera som en citybike.
När jag köpte min cykel för många år sedan valde jag en modell med många växlar (21 st) och rakt styre med tanke på min ledsjukdom. Möjligheten att växla ofta och med små intervallsteg har möjliggjort att mina knän klarat cyklingen galant i uppförsbackar. Min andra svaga länk, nacke/skuldror har klarat belastningen bättre pga det raka styret och tämligen upprätta hållningen. Ytterligare en förbättring av cykelglädjen kom då jag bytte pedaler och skaffade mig klickfäte och riktiga cykelskor. Detta avlastar lederna i benen (ffa knäna) ännu mera. Nu kan jag driva på i trampet hela varvet runt.

Nu går jag och suktar lite efter en landsvägscykel (racerhoj), vore kul med en lite lättare cykel med smalare däck. Har sett att även dessa numera finns med bla rakt styre.
Skriv gärna en rad om du har några erfarenheter av dessa hojar och ge mig tips!

Nej men om man skulle gå ut och damma av cykeln då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar