måndag 7 maj 2012

Gästbloggare Ingrid om motivation

Motivation
Ja det är inte lättaste! Jag skulle först vilja skriva lite om vad jag tycker att träning är. Det är inte endast att fara runt i gymmet som en flåbuse. Det är att, tex när du gör dina vardagssysslor tänka TRÄNING. En dammsugningsstund kan mycket väl vara träning om du tänker träning och ser till att du rör dig rätt. Jag vet, för jag brukar få upp pulsen ganska rejält när jag dammsuger och vips har jag fått ett pass. När jag går ut med hundarna tänker jag träning, jag tar ut stegen ser till att axlarna är nedsänkta, försöker låta bli att halta och vips har jag fått ett pass till. När jag cyklar och handlar ser jag till att få lite fart på cykeln och se där, ett pass till. Detta låter kanske töntigt men det funkar, för jag har konditionstestat mig efter endast den typen av motion och min kondition har varit bra. Försöker man få in konditionsträningen i vardagen på detta sätt finns det större möjlighet att ”hinna” med den lika viktiga styrketräningen.
Nu till motivationen. Detta är det svåraste oavsett om man är sjuk eller frisk och här har jag provat massor med saker. Jag har belönat mig med att lägga undan lite pengar varje gång jag tränat, jag har tränat i grupp för att få mina kamrater att dra iväg mig när jag själv känner mig seg och jag har använt träningsdagbok. Inget har tyvärr funkat optimalt. Men under förra höstterminen och denna vårtermin har jag provat på något som helt klart varit motivationshöjande. En träningstävling med nära och kära! Jag, som inte anser mig vara det minsta tävlingsmänniska, har jobbat hårt för att vinna. Lycka är att kunna slå sina vuxna barn i en träningstävling. Det kan man gotta sig åt länge, haha. Dottern, som initierade detta efter att ha sett sin mor bli slöare och slöare efter alla fotoperationer, tycker att hon är väldigt duktig som lyckats ”lura” sin mamma att röra på sig.
Hur gör vi? En excelfil läggs upp i dropbox och där får deltagarna anteckna sina pass. I höstas fick vi ett poäng för varje halvtimme träning. Tro det eller ej, men man (i alla fall jag och andra delar av familjen) blir väldigt hetsade av att de andra får poäng och tvingar sig till ett pass fast man egentligen inte hade någon lust. Efteråt känner man sig fantastiskt nöjd och belåten. Nu under våren har vi räknat kalorier och skrivit in hur mycket kalorier som vi förbrukat per pass. Några har haft pulsklocka och andra har gått efter tabeller som man kan hitta på internet. Vi har varit igång tre månader varje termin. Hur som helst är jag oerhört förvånad över att jag triggade igång på detta. Jag som hatar träningsdagböcker och slika ting.
Vill också meddela att jag vann höstens tävling och nedan ser ni den fina vinsten. Inte världens bästa bild men priset är fint.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar