tisdag 25 september 2012

Om ridning som motion

Den här kommentaren kom in för några dagar sedan...

säger bara en sak: ridning...
Från att inte kunnat lyfta mitt eget barn ur spjälsängen för tio år sen har jag med min återupptagna ridning, blivit bra mycket bättre. så mycket bättre att läkarna jublar att jag är ett medicinskt under. visserligen slipper jag inte mina mediciner, men livet har fått mycket mer livskvalité. En halvtimme till timme om dagen på hästryggen, gör susen för min kropp! Man tränar utan statiskt motstånd och utan att man egentligen är medveten om det, samtidigt som man får närhet och mysiga stunder med underbart tillgivna djur.

Och jag håller helt med. Ridning är en otroligt bra motions och träningsform. Hela kroppen får sig en riktig genomkörare inte minst skuldror, rygg, höfter och bäcken med andra ord hållningsapparaten. De gånger som jag vågat mig på att testa ridning (turridning med islandshäst) har jag blivit tydligt påmind om hur svag jag varit i musklerna på lårens insida. Snacka om att man gått som Zebban några dagar efter äventyret. Förr fanns det rehabridning för oss ungar med JIA (barnledgångsreumatism). Någon som vet om ngt sådant existerar ännu? Berätta gärna mera om du tränar ridning och var man som reumatiker kan få bra hjälp för att träna ridning.

Min kollega Ingrid Cederlund ute på hästäventyr


8 kommentarer:

  1. Hej har en dotter som varit sjuk sen 1års ålder är i dag 6år...prövat ridning men de funkade inte alls....dans funkar vissa veckor!har du tips på annan träning??/jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! Din fråga är så bra och viktig att den får ett eget inlägg. Hoppas det kan vara till någon hjälp. /Elin

    SvaraRadera
  3. Hej, Jag har haft RA sedan 1998. Jag var 32 år när jag blev sjuk. Började rida som vuxen 40+. Ibland är det svårt för ridfröken att förstå att jag inte orkar som de andra men jag kämpar på. Ridningen är underbart rolig. Jag rider i en vanlig ridgrupp med "Tanter" i min ålder och med varierande bakgrund. Det är bara jag och en till som aldrig ridit som barn. Jag kompletterar även med styrketräning för jag känner att jag måste det för att orka. Jag rider 2 ggr/veckan och styrketränar 2 ggr/v. Annars ger mig min hund underbara långa promenader varje dag. Visst har jag ont men jag mår sååå mycket bättre nu än när jag tränar än vad jag gjorde tidigare. Har du egen häst när du rider varje dag? Hälsningar Anki

    SvaraRadera
  4. Jag är 47, och har troligen haft AS sedan tidiga tonår. Diagnosticerad först nu, och ska snart påbörja biologisk behandling. Jag rider ca 10 pass/vecka. Tävlar dressyr på två egna hästar på hög nationell nivå. Och tänker fortsätta med det i minst 20 år till. :-) Tror att det är ridninge, som jag hållt på med i snart 40 år, som gjort att jag behållt all rörlighet.

    SvaraRadera
  5. Tack Ann för din kommentar. Jag är också helt övertygad om att ridningen har hjälp dig att behålla rörligheten och inte minst styrkan. Fortsätt med detta och så håller jag en tumme för att du får må riktigt bra på de biologiska läkemedlen. Din kommentar är så inspirerande så jag lägger upp den som ett eget inlägg.

    Återkom gärna och berätta hur det går för dig!
    Hälsningar Elin sjukgymnast

    SvaraRadera
  6. Johanna Andersson4 november 2015 kl. 01:51

    Jag är 17 år, fick reumatism när jag var 14 år och har haft riktigt stora problem, ibland har jag inte ens kunnat ta mig upp ur sängen, mediciner har slutat fungera för att jag blivit resistent och jag har blivit sjuk, fått ta penicillin och sluta med mina andra mediciner så många gånger att jag tappat räkningen.
    Jag har ridit sen jag var fem år, men tog en paus nu när jag blev som värst, men nu är jag tillbaka på hästryggen och det känns så bra att jag blir tårögd av att tänka på det.
    Jag rider så ofta jag kan, har inget problem med att hålla i tyglar, ridsport eller liknande och jag tror att det är att jag red förut som räddade mina leder från att helt kollapsa.
    Får ha pall för att komma upp men det är för att jag är så kort.
    Ridningen är det som räddat mig, inte bara för att jag får hålla igång, utan för att jag aldrig riktigt hanterat att jag är sjuk, att jag kommer att vara sjuk i hela mitt liv och att jag inte kan kontrollera det själv. Att vara i stallet har räddat mig psykiskt med, har fått komma bort från skola och stress och när jag är i stallet får jag bara slappna av och inte tänka på allting, det är min fristad och det kommer det alltid att vara.
    Så fort jag har råd kommer jag att skaffa egen häst, och jag kommer i princip bo i stallet då.

    Jag tycker att man borde få rida som sjukgymnastik, för det ger så mycket, både psykiskt och fysiskt.

    SvaraRadera
  7. Hej Johanna och tack för att du delar med dig och inspirerar. Jag kan inte annat än hålla med, ridning som träningsbehandling vore ett kanonbra alternativ för många. Tyvärr är vårdapparaten lite stelt och trångsynt för att förstå att ridning är bra för både kroppen och knoppen. Vore roligt att få göra en liten mejlintervju med dig för träningsbloggen. Om du skulle vilja medverka i en sådan hör av dig till traningsbloggen@reumatikerforbundet.org
    /Elin sjukgymnast

    SvaraRadera
  8. Hej��. Ett gammalt inlägg, men jag chansar.
    Jag funderar kring hur det fungerar för er i stallet och ridningen utifrån smärtan? Hur går det att rykta osv? Finns det ergonomiska ryktborstar? Andra hjälpmedel som ni saknar? /Karin, arbetsterapeut

    SvaraRadera