torsdag 20 september 2012

Siljan Snowshoe Race 2013



Ja jag vet att det inte riktigt är vinter än, men jag kunde inte låta bli då jag ramlade på detta. I kategorin annorlunda motionsformer har turen nu kommit till tävlande på snösko. Lördagen den 26:e januari 2013 går startskottet för den 4:e upplagan av Siljan Snowshoe Race av stapeln i Rättvik. Så här skriver man på sin hemsida om loppet...

För fjärde gången arrangerar Rättvik Europacupen på Snöskor! Snöskoanvändandet med nya moderna snöskor, är tämligen nytt i Sverige och har en explosionsartad utveckling på kontinenten och i USA/Canada. Det enkla sättet att ta sig ut i naturen vintertid, lockar allt fler användare med olika syften i sin naturupplevelse. Lån av snöskor i deltagaravgiften (i begränsat antal max 300.) Under racet är det tillåtet att gå, springa eller jogga. Motionärer och ungdomar kan ta stavar till hjälp. Det finns tre klasser; tävling (10 km), motion (6 km) samt ungdom (4 km). Banan som startar mitt i centrum i Rättvik sträcker sig upp mot Rättviks slalombacke, ut i skogen och ner igen, eliten ska ända upp på toppen. Vi kommer även att lägga en runda ut på Siljans is, något som uppskattas av våra utländska deltagare som inte är vana vid islagda sjöar.
Nyheter för 2012 är att det finns två nya klasser, en mixklass Herr/Dam och en för företagslag. För publik ordnas prova-på-aktiviteter och jippon och grillarna är tända längs banan under dagen. Arrangörerna jobbar på att skapa en folkfest i centrala Rättvik och att fler ska få upp ögonen för snöskor som friluftsaktivitet.

Bra! Mera och flera varierande aktiviteter med lite knasig stil, det gillar jag. Och jag tänker, för en person som kanske pga en funktionsnedsättning inte klarar att åka skidor eller har svårt att gå i snö kanske detta med snöskor kan vara ett sätt att komma ut i naturen lättare på vintern. För egen del brukar fotlederna knorra rejält om jag går i snö och slinter lite för länge, samma sak som om jag går och trampar ner fötterna i sand för lång stund. Kanske skulle snöskor vara min melodi för att kunna gå längre utan att fötterna börjar strejka. Man kanske skulle ta sig en tur till Rättvik och prova...

Läs mera om tävlingen här >>

2 kommentarer:

  1. Hej!

    ABSOLUT är detta ett bra och mjukt sätt att komma ut! Vi har provat det som redskap för barn med funktionshinder och med Glädjande framgång och nöje.
    Ni får gärna höra av er til Siljan Snowshoe så kan det ordnas separat "Prova på"! Per Mårthans

    SvaraRadera
  2. Tack Per för din kommentar. Kul att ni har den servicen.

    SvaraRadera