onsdag 3 oktober 2012

6 år och träning vid barnreumatism?

Så här skrev Jenny i en kommentar här på Reumatikerförbundets träningsblogg...
Hej har en dotter som varit sjuk sen 1års ålder är i dag 6år...prövat ridning men de funkade inte alls....dans funkar vissa veckor!har du tips på annan träning??/jenny

Oj vad jag skulle vilja kunna ha ett "kokbokssvar" för detta, ett recept på träning som skulle fungerar riktigt bra för din lilla tjej. Men som vanligt är vi olika, med olika förutsättningar, intressen, dagsform och behov. Som jag tidigare skrivit så har "vetandet" förändrats mycket sedan jag själv var 6 år och mitt uppe i brinnande barnreumatism. Då skulle man "vila sig iform" idag uppmuntrar vi all form att träning och rörelseglädje. Och kanske skall man stanna till just för ordet rörelseglädje. Förstår att denna lilla tjej gillar dans men att det inte fungerar alla dagar och veckor. Vad finns då mer som är roligt? Fungerar det att leka i en "hinderbana" krypa genom en spännande tunnel, gå upp för ett berg av stora kuddar osv? Eller är hon road av bollar men har svårt med tyngd och grepp så är mitt tips att prova ballonger. Eller är det en liten teknisk brutta varför inte prova att spela något rörelsespel/sport via Wii-spel (se tidigare inlägg här på bloggen om detta dataspel). Det gäller att uppbringa all sin fantasi för att locka fram de rörelser som hon bäst behöver träna men hela tiden ha fokus på att ha skoj. Högst upp på min tipslista kommer dock lek/träning i bassäng (gärna i minst 30-grader varmt vatten). Här spelar det inte så stor roll vad man gör, hela kroppen får vara igång och leken ger riktigt bra träning och rörelseglädje. För egen del var bassängträningen basen för min träning under uppväxten vilket både minskade smärta och stelhet men framför allt var kul! Ja du Jenny, jag gissar att ni kanske redan provat allt detta med er flicka. Men jag vill främst uppmuntra till att våga prova allt vad er tjej visar intresse för vad gäller fysisk aktivitet. Koppla på alla instanser av vårdfolk och förskola/skola för att om möjligt få det att fungera så bra som möjligt.

Hallå där ute, sitter du som läser detta på något bra tips som kunde hjälpa Jenny´s 6 åring så skriv för i all sin dar i kommentarsfältet!

1 kommentar:

  1. Jag insjuknade också som barn i JIA.
    Jag kunde fortsätta spela fotboll det första halvåret efter att jag fick min diagnos men sedan blev det omöjligt. Det är 16 år sedan och i dagsläget finns mycket bättre behandlingar än vad jag hade tillgång till.

    Den träning jag tyckte var allra bäst då det var simskola/vattenträning. Skonsamt för lederna och samtidigt ett roligt sätt att träna.
    Annars vill jag bara tipsa om att man får känna sig fram. Man lär sig sina begränsningar och lär känna sin kropp. Vissa saker funkar och andra går helt bort.

    Lycka till!

    SvaraRadera