tisdag 6 november 2012

Gå ner i vikt på 30 minuter

Visst låter det som en bättre löpsedel när kvällstidningarna har nyhetstorka!? Men nu har danska forskare konstaterat att en halvtimmes daglig träning är lika effektivt för viktnedgång som att träna en timme. Man följde 60 st överviktiga män under 13 veckor där ett gäng fick träna 30 min och en grupp 60 min alternativt ingick i kontrollgrupp utan intervention. Man följde försökspersonerna via pulsmätare och kalorimätare och träningspassens intensitet motsvarade den nivå där testpersonerna svettades. Några förklaringar till att 30 min gruppen faktiskt gick ner mer i vikt än de som tränade dubbelt så mycket förklarades med att de som ingick i 30 min gruppen orkade vara mera fysiskt aktiva utanför den schemalagda träningen samt att de som tränade 60 min fick ökad hunger och möjligen "åt upp" sin kaloriförlust.

Så träna på "svettningsintensitet" i en halvtimme och gå ner i vikt!
Om du vill läsa mera om studien så söker du på... "Roskilde M et al. Body fat loss and compensatory mechanism in response to different doses of aerobic exercise - a randomized controlled trail in overweight sedentary males. Am J Physiol Regul Intergr Comp Physiol. 2012 Aug 1.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar