onsdag 21 november 2012

Naturlig sportdryck -proteinmjölk?

Mjölkdryck extra protein blåbär

Har ni sett den här produkten ute i mjölkdisken? Den har gått mig förbi. Att kroppen gärna tar emot extra protein efter hårt fysiskt arbete är väl känt. Efter träning är kroppen speciellt mottaglig för näringsämnen som tex  protein och kolhydrater för att fylla på depåerna. Proteinet är viktig för musklernas uppbyggnad och många använder olika proteindrycker efter träning för ökad träningseffekt/återhämtning.

Sedan kan man alltid fråga sig om detta med olika drycker behövs för 9 av 10 vardagsmotionärer. Risken är kanske att man snarare dricker på sig flera kalorier än man gjorde av med under själva träningspasset. Personligen har jag alltid haft svårt att få i mig tillräckligt med näring för att hålla vikten. När min JIA (barnreumatism) var i full kraft gick all energi åt till att parera sjukdomen och kroppen gick på högvarv. Många av mina patienter har beskrivit samma problem. Här tror jag att olika "sportdrycker" kan ha en stor poäng. Jag försöker alltid peta i mig lite extra näring efter ett träningspass även om jag inte kört fullständigt slut på mig. Kroppen måste ju få bränsle att bygga av och inte bara ta all energi till inflammationer och smärtomhändertagande. Ett glas vanlig mjölk och en macka eller en banan fungerar fint men ibland är det ju oerhört smidigt att köra med en specialprodukt.

Någon som provat Arlas proteinmjölk?

Läs mer om mjölken här >>

1 kommentar:

  1. Läs mer här:

    http://www.matvett.se/mjolk-30-extra-protein/

    Jag tycker spontant att homogeniserad mjölk kanske inte är nödvändigt att dricka över huvudtaget utan rekommenderar i så fall "gammaldags mjölk". Men det är ju inte som att röka eller knarka.

    Hittade din blogg idag (28/11) och fick min AS-diagnos i fredags.

    Jag kommer följa dig!

    SvaraRadera