tisdag 13 november 2012

Om RA, hallux valgus och löpning på gåband

Det kom in en intressant fråga till träningsbloggen för någon vecka sedan...

Jag har en fråga. Jag har RA sedan -98 och har precis fått upp intresset för löpträning på gåband. Jag springer ca 30 minuter nu och är jättenöjd att jag klarar det. Jag har problem med hallux valgus men jag får inte mer ont av att springa. Kan det ändå skada foten så att det blir värre? Jag har mycket nedsjunkna främre fotvalv. Jag har inlägg i löparskorna från ortopedverkstan och bra löparskor.... Jag är så rädd att jag förstör något samtidigt som jag tycker att det är så roligt att kunna springa.

Detta med hallux valgus (sned stortå) är ngt som många lider av, inte minst kvinnor. Man brukar lite slarvigt säga att så som din mammas och mormors stortår ser ut kommer dina tår att likna. Hallux valgus har helt klart ärftligt inslag.

Du skriver att du inte får mera ont i din stortå av att springa, bra säger jag. Frågan du själv kan svara på är om din RA även drabbat sin hallux valgus tå. Om du inte haft några artriter pga din RA i stortån är det ännu bättre. Klokt av dig att ha fotbäddar (inlägg) och rejäla löparskor, det är vad jag som sjukgymnast hade rekommenderat oavsett hallux valgus eller inte. Det du kan göra ytterligare för att motverka dina nedsjunkna fotvalv och även din stortå är att träna din framfot specifikt tex genom att skrynkla en handduk med tårna. Då styrketränas mellanfotens muskler vilket även din löpträning har nytta av.

Jag tror inte att du förstör ngt i din fot så länge som du lyssnar på din fots signaler av eventuell smärta och svullnad. Känner du dig osäker så ta kontakt med en sjukgymnast som kan göra en löpanalys på dig när du springer på bandet och även ge dig flera tips på bra fotövningar.
Fortsätt att njuta av din löparglädje på gåbandet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar