torsdag 31 januari 2013

Intervju med Kristina Areskoug Josefsson om längdskidåkning


Foto Viktor Westin
Hej Kristina! Du var med i Reumatikervärlden´s senaste nummer och berättade där om glädjen i att åka längdskidor och vinsten av att du "åker ifrån" din ledsmärta. Du har levt med din ledgångsreumatism i många år. Nu är vi på Reumatikerförbundets träningsblogg nyfikna på att hör hur det går med träningen inför vasaloppsveckan. Förra året åkte du öppet spår, tänker du köra en repris i år?
Kristina: Det blir inget öppet spår iår...det hinns inte med helt enkelt. Kortvasan blir det i alla fall! Istället ska jag försöka mig på ultraterränglöpning som årets utmaning!

Så du är veteran med flera lopp på CV`t. Vilken tid har sportklockan stannat på när du körde vasan och hur många mil hade du skavt i spåren som förberedelse innan?
Kristina: Tiden första året var 9.15 på Vasaloppet och året efter i konstant snöande blev det 8.15, jag var jättenöjd båda gångerna. Det första året jag åkte vasaloppet blev det 50,5mil i träningsspåren, precis som vasaloppets rekommendationer är... och det fungerade bra. Året efter blev det 28 stressade mil under snöbrist och lite överansträngningar i underbensmuskulaturen efter loppet.

Hur har kroppen reagerat på träningen och inte minst hur har du mått efter loppen?Kristina: Min kropp har alltid mått bra vid stora ansträngingar som vasan, maraton eller multisport om jag har skött mi träning och ökat den successivt. Enda gången det blev överträning är förra året som sagt. Men det var inte själva loppet utan träningsökningen innan som var problemet.
Jag mår som jag ska efter lopp. Allmänt sliten men pigg och nöjd mentalt. Har inte fått ökade ledinflammationer efteråt och inte ökad trötthet heller.

Så till sist, vilket råd vill du ge till en person med ledgångsreumatism (RA reumatoid artrit) som önskar prova att köra Vasaloppet för första gången?
Kristina: Mitt råd inför vasaloppet är att börja träna i tid, kör rullskidor, stavlöpning och inlines med stavar innan snösäsongen kommer. Försöka få ihop 50 mils åkning, inklusive några gånger över 3 mil. Rätt utrustning och rätt valla gäller ju för alla.

Tack för inspirerande svar! Vi på Reumatikerförbundets träningsblogg följer gärna din uppladdning inför din utmaning i att springa ultraterränglöpning. Lycka till först nu på kortvasan tillsammans med dina flickor!

Läs mer om Kristina och hennes framfart i bla multisportspåren och om hur det går att kombinera ledgångsreumatism med tuff träning här på Unga Reumatikers hemsida >>
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar