måndag 28 januari 2013

Träningsresor - Klimatvård



När kvicksilvret ligger på -20C och ledvätskan känns som sirap är det inte utan att man längtar till sol och värme. Att varmt stabilt klimat är gynnsamt för personer med reumatiska sjukdomar är allmänt vedertaget men jag vet i ärlighetens namn inte om forskningen slagit fast detta som sanning. Men frågar du 10 st personer med ledgångsreumatism kommer 9 st svara att de mår bättre av värme än iskyla, därför har man under årtionden bedrivit klimatvård (intensivträning/behandling) för bla personer med reumatiska diagnoser på tex Teneriffa. Jag har själv som vild unge varit där i tre omgångar i Ungareumatiker regi eller BURG (barn och ungdoms reumatiska gruppen som det hette då) när jag var i 8-10 års åldern. Vintersol heter anläggningen och vi åkte på 3 veckors intensivträning. Första veckan fick kroppen en chock av all träning och behandling, andra veckan värkte varje muskel och lederna var sämre än sämst och tredje veckan började jag må riktigt bra. Tack vare dessa tre veckor men individuell träning i gym, gruppgympa på land, en faslig massa bassängpass och på det individuell behandling av både sjukgymnast och arbetsterapeut klarade jag vårvintern bättre och fick en helt ok sommar under de år som sjukdomen var som ilsknast. Vintrarna var annars kritiska att ta sig igenom när jag var som sämst i min barnledgångsreumatism (JIA) mycket beroende av att jag blev mera stillasittande och inaktiv då än på sommaren.

Nu har det blivit en allmän trend att åka på träningsresor och resebolagen hänger förstås på och slår mynt på detta. På detta sätt har konkurensen ökat och flera alternativ står till buds. Vad sägs tex om paddling i Alcudia, simträning på  Fuerteventura eller svinga kettlebells på Mallorca. Många av resorna bjuder dessutom på experis som reser med från Sverige som tränare tex Blossom, Evy Palm m.fl. där man kan få hela koncept i form av både träningspass blandat med teori och allmän hälsokunskap. Tja ungefär som vi hade det på våra klimatvårdsresor på 80-talet. Vi ungar uppskattade dock mest utflykterna till havet där vi fick härja fritt.

Vore kul att hör vilka erfarenheter du har av träningsresor? Har du hakat på svensontrenden och åkt på en träningscharter? Eller har du erfarenhet av traditionell klimatvård? Skriv en rad i kommentarsfältet och berätta!

4 kommentarer:

  1. Jag var iväg till Monte Gordo i Portugal med Springtime en vecka förra våren och vill varmt rekommendera alla träningsintresserade att åka på den typen av resa. Tidningen ToppHälsa var medarrangör när jag var där.
    Träningutbudet var enormt från tidig morgon till sen eftermiddag och med otroligt duktiga och engagerade ledare över lag.
    Vi började dagen med stavgång eller joggingtur längs stranden, därefter styrkepass och stretch ca 30, även det ute. Därefter frukost. :-)
    Under dagen var det sedan pass av alla de slag, såväl inne som utomhus, bara att välja....
    Det blev även mycket tid att ligga och slappa i solen, vid pool eller strand mellan träningspassen.
    På kvällstid fanns det möjlighet att gå på div olika föreläsningar om man ville.
    Maten var väl inte den bästa, men det gick att byta ut middag mot lunch och istället gå ut på restaurang och äta både gott och billigt.

    SvaraRadera
  2. Spännande! Vore kul att höra vilka pass du valde att gå på och om du har en reumatisk sjukdom och hur detta i sådana fall gick att kombinera. /Elin

    SvaraRadera
  3. Min diagnos är polyartrit, jag har haft 7-8 skov sedan 20-årsåldern (är nu 58 år).
    Medicinerar nu sedan sommaren 2011, då mitt senaste skov var, med Methotrexate. Patient på DS så jag har träffat dej där. ;-) Mina knän har alltid varit värst utsatta och jag har pga det mycket artros i dem.
    Hela mitt liv, utom under de värsta ledbesvären, har jag tränat mycket och regelbundet. Så för mej funkar i princip all träning. Jag känner inte av min artros, peppar, peppar..
    De roligaste passen i Portugal var olika danspass, Shabaam mm med Annica Sjöö, Afro, gympa, teknikträning för stavgång, bergspass...det blev ca 3-4 varje dag.

    SvaraRadera
  4. Ja men hallå Elisabeth! Kul att du delar med dig av dina träningserfarenheter. Kanon!!

    SvaraRadera