måndag 4 februari 2013

Gladare av rörelse än av piller

På Reumatikerförbundets hemsida finns en sida som heter "Att leva med reumatisk sjukdom" här hittar du ett gäng personporträtt där olika människor delar med sig av sin livserfarenhet gällande att leva med olika reumatiska diagnoser. En av personerna är Lars Lindgren som har sjukdomen psoriasisartrit.


Foto Johan Marklund
Lars Lindgrens ryggrad är låst från nacken ner till ryggslutet på grund av förbeningar som bildats av psoriasisartriten. Det för med sig stelhet och värk som i stor utsträckning påverkar hans dagliga liv. Han tränar nästan varje dag, två gånger i veckan går han på sjukgymnastik och bassängträning på anläggningen vid Danderyds sjukhus, och däremellan går han på gym, promenerar och gör övningar hemma.
– Mitt liv kretsar runt träningen eftersom den är så avgörande för hur jag mår. Slarvar jag så straffar det sig direkt med att jag blir stel och får ont i kroppen.
När Lars inte tränar så läser han. Det blir många romaner, självbiografier och historia.
– Jag är särskilt intresserad av Stockholms historia och går ofta på museum.

Gladare av rörelse än av pillerLars hade haft psoriasis i över tio år när han började få besvär med värk och stelhet i lederna. Trots det tog det lång tid innan läkarna förstod att symtomen berodde på psoriasisartrit. Lars besökte flera olika läkare som tog en mängd olika prover innan han slutligen fick sin diagnos. Det var en jobbig tid med mycket ovisshet, men sedan dess tycker Lars att vården har förändrats till det bättre.
– När jag först fick min diagnos blev jag tillsagd att vila och äta piller mot värken. I dag ordinerar reumatologerna istället rörelse för att förebygga att kroppen blir för stel. Det fungerar mycket bättre på mig. Att jag sedan även känner mig gladare och piggare av det är en bonus.

Läs hela intervjun med Lars här >>
Läs flera reportage "Att leva med reumatisk sjukdom" här >>




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar