fredag 8 mars 2013

Kvinnohjälte 8:e mars

Internationella kvinnodagen instiftades 1910 och sedan 1977 är den 8:e mars listad som högtidsdag enl FN. Jag skulle kunna skriva om många kvinnohjältar inom idrotten, damer som betytt och betyder oerhört mkt för sin sport och som förebilder. Men jag väljer att skriva om Raili. Jag träffade henne när jag var sådär 10-12 år och hon följde mig tills jag tog studenten och flyttade för att plugga. Ca 1 ggr/mån stod hennes bil på parkeringen när jag kom hem från skolan. I ur och skur dök hon upp, alltid lika positiv och uppmuntrande. När jag blev äldre och började gymnasiet var det jag som kom till henne och blev mött med samma leende. Raili la pannan i djupa veck när jag var ledsen över att jag hade svårt att spela tennis pga att mina knän svullnade och att jag hade så ont i handlederna att jag hade svårt att hålla i ett racket. Långt innan forskningen hade konstaterat att fysisk aktivitet och träning verkligen var viktigt för oss barnreumatiker uppmuntrade hon mig att vara så fysisk aktiv jag bara orkade, knäna fick specialortoser och handlederna lika så. - Fortsätt med tennisen! Ingen vila och värme här, men en stor portion vänlighet. När jag tog studenten stod hon där på skolgården för att önska lycka till i mitt livsäventyr på vägen mot att bli sjukgymnast. Raili själv sjukgymnast som gått den långa vägen, som alltid trodde på mig. Raili du är dagens kvinnohjälte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar