onsdag 22 maj 2013

Inget Blodomlopp

















Nix, det blir inget Blodomlopp i år, fötterna håller inte. Som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag en mångårig historia av problem med ffa fotlederna pga barnreumatism (ledgångsreumatism). Numera spökar gamla skador allt mera i form av artros. När jag sprang Blodomlopper 2011 hade jag artrossmärta från ena fotleden men nu har tyvärr även den andra foten tackat för sig. Under träningsperioden 2011 inför loppet blev skruttfoten faktiskt bättre och bättre under träningens gång, men nu känner jag att en längre uppbygnadsperiod behövs för att det skall fungera att springa 5 km. Så det blir till att nöta bakvända tåhävningar (excentrisk träning) för att stärka muskelkostymen runt fotlederna.
Det får bli cykel i stället! Och det är min själ inte fy skam att ge sig ut på hojen tillsammans med pinglan i sommar. Riktigt trevlig benträning med hejarklacken på pakethållaren.

2 kommentarer:

  1. Bakvända tåhävningar lät intressant. Hur gör man det?
    Själv har jag trassliga tår med en opererad hammartå som börjat stöka igen. Opererad 12 feb i år o hade äntligen kommit igång. Nu är foten längs ärret svullet o ömmar. Alla skor känns trånga. Suck!

    SvaraRadera
  2. Hej Anette! Tack för din fråga. Som svar kommer ett inlägg i ämnet att publiceras. Hoppas du kan ha nytta av svaret.

    SvaraRadera