tisdag 10 september 2013

Friskvårdsbidrag vs Friskvårdstimme?

Har höstterminen snurrat igång rejält nu? För min del är terminsstaterna ett bra avstamp för att tex börja på ny kula gällande träning. Det är väl inte för inte tidningarna fylls av erbjudanden från gym och träningsinstanser just i terminsstarterna. Många tänker nog som jag, dags att komma igång igen och hitta en rutin för fysisk aktivitet och träning.

Jag har nyligen börjat arbeta på sjukgymnastiken på Huddinge sjukhus där man har den fiffiga regeln att vi som arbetstagare kan välja mellan att utnyttja friskvårdsbidraget på en viss slant per år eller att ta ut en timmes friskvård på arbetstid varje vecka. För min del som har fullt skubb med att få ihop tidspusslet i vardagen med en liten brutta i familjen passar det som hand i handske att kunna träna på arbetstid. Här har någon uppenbarligen tänkt till, kanske en småbarnsmamma eller småbarnspappa i den ledningsgruppen som klubbade beslutet.

Många företag/arbetsplatser beskriver annars att denna förmån är ganska dåligt utnyttjad oavsett om det handlar om friskvårdsbidarag i pengar eller i tid. Många glömmer helt enkelt bort att förmånen finns eller känner sig för stressade för att ta ut träningstiden.

Det bästa är nog att helt enkelt bestämma sig och endera nappa på ngt av alla erbjudanden om träningsmöjligheter "på stan" och lämna in kvittot för sitt träningskort till arbetsgivaren eller helt sonika sätta ett stort kryss i agenden och faktiskt utnyttja sin träningstimme i veckan om även den möjligheten finns. Själv tänker jag sikta in mig på det sistnämnda.

Hur tänker du göra i höst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar