torsdag 17 oktober 2013

Test av Bungypumps gångstavar med fjädring
















Har skrivit om de fjädrande gångstavarna tidigare men har först nu fått möjlighet att klämma och känna på denna stavgångsinnovation lite mera ingående. Rent utseendemässigt liknar staven mera en slalomstav än en gångstav, tämligen grov, troligen för att få plats med den 20 cm långa fjädern.

Den stav som jag testat heter "BungyPump number one" som riktar sig till vardagsmotionärer med ett motstånd på 4 kg. Det finns även en "Energy" modell med 6 kg i motstånd. Förutom att  känns lite klumpig i utformningen reagerar jag direkt på att den saknar anpassad handled och tumlåsning "handske" som de flesta nya löparskidstavar har idag. Här har man den gamla enkelöglan som man sticker in handen i vilket både minskar komfort, energibesparing och närhet till staven. Att själva greppet är grövre än en normalstav hamnar dock på plussidan. För en hand med fingrar påverkade tex av artros eller ledgångsreumatism välkomnas ofta ett större grepp.

Skönt grepp men dålig handledsögla, saknar "handske".




















När jag först börjar gå slår det lite slint i koordination och muskelminne, får ju minimalt med svar från staven i form av frånskjut i marken och det tar några minuter för kroppen att få till rytmen. Känner sedan ganska omgående hur mycket mera denna stav tar på tricepsmusklerna (de muskler som sträcker armbågen på överarmens baksida). Snacka om bra barmarksträning inför längdskidsäsongen. Tar min första runda på 15 min och det räcker. Börjar i slutet av premiärrundan känna av min ena armbåge så jag lugnar mig lite med att trycka ifrån för kung och fosterland.

Testpanelen på kvällsrunda med fjäderstaven




















När jag provar staven vid upprepade tillfällen har hjärnkontoret och musklerna vant sig vid svikten, tar det lite lugnare i tryckandet för att inte fresta på armbågarna för hårt. Upptäcker när jag kommer ut på asfalt att det känns skönt att slippa stöten upp genom staven som annars bildas vid gång med traditionell stum stav.

Så vad blir slutbetyg från Reumatikerförbundets träningsblogg för BungyPump staven?
Godkänd med potential.
+ Skönt lite grövre grepp
+ Riktigt bra träningseffekt av triceps
+ Vid rätt teknik får hjärtat arbeta
+ Bonus av stötdämpning vid gång på asfalt

- Dåligt utformad handledsrem/handlåsning
- Lite klumpig och tung
- Saknar låsfunktion så att man kan stänga av fjädringen vid behov
- Kan nog upplevas som lite väl tuff för lite skörare armbågar och axlar

För personer med reumatisk sjukdom tror jag den uppskattas mera om man inte har för stor sjukdomsaktivitet i sina händer, armbågar och axlar. Är man ute efter gångstöd tror jag att en vanlig fast stav lämpar sig bättre. Vill man däremot komma åt träning för överkroppen eller höja sin vanliga stavgång några snäpp kommer man inte bli besviken på BungyPumpstaven. Mitt tips är att få möjlighet provgå staven vid några tillfällen innan köp. Kostar runt 1000 kr.

Läs mera om ByngyPumps här >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar