torsdag 24 april 2014

Blivit med racer!
















Som en uppföljning av tidigare inlägg i ämnet racercykel vill jag här med kungöra att jag igår blev med racer! Jag landade på ett begagnat alternativ med en lite äldre ram dock med full Dura Ace som komponentgrupp. Cykeln är en skönhet från Nya Zealand med en vikt på dryga 8 kg (ram i carbon + alu) och heter Avanti Team Corsa Carbonino Pro Elite. Tjusigt värre!

Är glad att jag äntligen hittade en damcykel med lite rejäla komponenter som man inte behövde sälja både tröjan och skorna för och i rätt storlek. Har annars noterat då jag botaniserat tämligen friskt på den begagnade marknaden ett tag att just dam racercyklar genomgående har tämligen mediokra komponenter medan pojkarna verkar slå på stort på en gång. Sitter kanske i generna, vad vet jag.

Min pärla behöver lite ytfinish  och ny styrlina så kommer hon stråla som solen. Gissar att jag säker raskt kommer fastna i cykelpryldjungeln så det står väl inte på innan man börjar nosa på nya däck, sadel mm.

Jag har som sagt provat ett antal modeller, pratat med ännu flera cykelhandlare och inte minst läst på för det är inte en självklarhet att hitta rätt bland ramstorlekar och komponenter. Ett tips som jag gav en annan läsare här på bloggen är att hyra en racer för ngt dygn så att man verkligen hinner känna efter.

Återkommer med rapport då jag skavt några mil!

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag håller med, det är en riktig skönhet! Verkar som du hittat en riktigt bra cykel. Jag funderade mycket på att köpa en komfortracer, din påminner om dem på bild.

    Hade själv ögonen på en Avanti kolfibersracer 2013 års modell på engelsk nätbutik till nedsatt pris men jag gick på en billigare variant. Det får bli nästa cykel i stället :-)

    Jag köpte en cyclocross då många tipsade om möjligheten att köra på vinterhalvåret. En Sensa Umbria med tiagra växlar från england blev det. Jag läste också på mycket men hade ingen bra möjlighet att kunna prova någon cykel mer än några minuter. Så det var en lite av en chansning men nu efter tredje turen när jag vänt på styrstammen och justerat sadeln lite så kändes det riktigt bra. Inga problem med nacken , jag inbillar mig att det till och med är bra för nacken. Så nu hoppas jag på fint väder på söndag så jag kan ta en tur igen :-)

    Ja det är märkligt hur snabbt man kommer in i pryltänket. Jag har redan tankar på att ha crossen som en ren vintercykel och skaffa mig en finare sommarracer. Vi får se, roligt att cykla är det i alla fall.

    Christian

    SvaraRadera
  2. Välkommen i racergänget Christian!

    Fiffigt av dig att vända styrstammen, det gjorde jag också på min hoj för att få bättre sittställning. Jag behöver dock köpa en lite kortare stam då jag känner att jag hänger lite väl mkt på armarna och ena skuldran knorrar.

    Roligt att du köpt en CX cykel, du är helt rätt i tiden. Gissar att man landar med två hojar i garaget vad det lider. Cykelbiten!

    Återkom gärna och berätta hur det går!
    /Elin sjukgymnast

    SvaraRadera
  3. ÅÅh en Avanti Corsa!!! Kärlek!!! Precis en sån hade jag innan jag köpte min nuvarande dyra älskling! (Hade inte köpt en ny om det inte var att jag hittade lyxen elektroniska växlar) Du kommer att bli nöjd! :)

    SvaraRadera
  4. Roligt med pos kommentar ang Avantin. Kände mig lite osäker vid köp då hojen har några år på nacken. Men hittills är jag kanonnöjd. Växlar och reglagen löper ljudlöst. Meckar dock fortfarande lite med sittställning, inte helt nöjd trots byte till kortare styrstam. Har du några hästtips SS?
    Nästa gång får den bli en cykel med di2 växlar :) / Elin sjukgymnast

    SvaraRadera