torsdag 11 september 2014

10+10+10+10 = 40 min vardagsmotion



Det slog mig när jag för andra gången trampade hem över "träskvägen" på väg från förskolan att så mycket som jag cyklat varje dag dessa två senaste veckor är mer än jag ens kommer ihåg.

Lillflingans dagis ligger ganska precis 10 min cykelväg bort och om man ser i ett träningsperspektiv så är kuperingen perfekt. Först lite plan raksträcka för att sedan ge sig in i en kort med rejäl stigning, utförsbacke med pulsåterhämtning efter detta och sedan en seg slakmota för att till sist avsluta med plan mark igen.

Bakom sitter en nöjd unge som pratar om allt från de träd hon ser till förhoppning om vattenpölar som kanske får köras igenom. Själv svänger jag tämligen nyponkindad in på förskolan med hjälmen på svaj. Hem går cyklingen lite lättare ena vändan då min packning på ca 15 kg härjar omkring med sina kompisar. Så påt igen vid hämtning.

Och jag tänker att om och när detta fungerar så är det folkhälsa i ett nötskal. Ackumulerat får jag min dagliga dos av träning på dryga 30 min. Och tack vare att även jag ingår i klubben tidsoptimistiska småbarnsföräldrar stiger pulsen rejält då tidsbristen för det mesta kräver att jag trampar på med tämligen hög frekvens.

Att ackumulera sin träning utifrån portioner är också tämligen ledvänligt. Återhämtningen mellan 10 min passen räcker för att lederna skall palla trycket. Musklerna däremot dom höjer på ögonbrynen och svarar med träningsvärk, bra!

Så jag vill uppmuntra dig till att hitta din naturliga vardagsmotion som du bygger in i dygnsrytmen. Så skönt att liksom få träningen på köpet utan några större krusiduller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar