onsdag 25 maj 2016

Periodisera din träning



Favorit i repris: Inlägget publicerades första gången 2014.

I ljuset av citatet som publicerades här på bloggen igår vill jag skriva några rader i ämnet "Tränings periodisering". Detta är en metod som alla inom elitidrotten är väl förtrogna med för att uppnå bästa möjliga träningseffekt.

Man kan tänka periodisering på lite olika sätt. Ett sätt är utifrån intensitet att vissa veckor eller pass är mer intensiva än andra. Att jag tex väljer att denna vecka hålla en högre frekvens i den träning jag utför ett sådant upplägg skulle kunna innebära att jag fokuserar mera på intervall pass (kortare och intensivare pass) än distanspass (längre och långsammare pass).

Ett annat sätt att tänka periodisering är att lägga själva träningsvalet eller övningar i block. Ett upplägg skulle kunna se ut så här. Vecka 1: promenader. Vecka 2: cykling. Vecka 3: simning. Vecka 4: Cirkelträning på gym. Och så börjar jag om på vecka 1 igen.

Man kan naturligtvis plocka ner dessa perioder i ännu mindre beståndsdelar som att måndag endast träna överkropp för att på onsdag bara träna benen för att på fredag koncentrera mig på konditionshöjning.

Periodisering är enklt uttryckt  till för att optimera både träning och återhämtning samt uppnå bästa möjliga funktion och effekt av den träning som man utför. Dessutom blir träningen inte monoton och tråkig om man lägger upp den i perioder.

Och för att citera Ferry igen "Om träningen börjar kännas bekväm så gäller det att se upp".

Handen på hjärtat när förändrade du ditt träningsupplägg sist?
Nu är det dags!

1 kommentar:

  1. Vår bassängträning har två ledare som kör varannan vecka, eftersom de kör lite olika upplägg så blir det inte tråkigt. Jättebra!

    SvaraRadera