måndag 1 september 2014

Slutrapport midsommarlöfte!

Nya kompisen i stallet















Dags att lämna slutrapport för midsommarlöftet. Så här såg det ut från start i slutet av juni.

SMART-modellen
S – specifik (Vad ska jag träna?)
Cykling och kajakpaddling.
M – mätbar (Hur mycket ska jag träna?)
3 pass i veckan á minst 30 min.
A – accepterad (Är min träningsupplägg accepterat av min omgivning? Träning tar tid!)
Japp, maken tar kvällspassen med lillflingan. Mormor finns som backup.
R – realistiskt (Är nivån realistisk för mig?)
Ja! För min del gäller det snarare att acceptera att jag inte är i bättre fysisk form än jag faktiskt är. Börja med lägre intensitet och tidslängd för att vänja muskler och leder i stället för att gå på nock och troligen få för ont.
T – tidsbestämd (När ska detta (del) mål vara nått?)
Start: Idag 23/6.
Utvädring: 31/8
Mål: Förbättrad uthållighet och allmäntillstånd. Om möjligt förbättrad gångförmåga.

Slutresultat efter ca 2 månaders träning.
S – specifik (Vad ska jag träna?)
Som jag skrev tidigare har cyklingen övervägt mot kajakpaddlingen. Har upptäckt glädjen i cykling och nyhetens behag har gjort att jag valt hojen flera gånger än kajaken.
M – mätbar (Hur mycket ska jag träna?)
Snittet har legat på 2 pass i veckan på runt 45 min/pass.
A – accepterad (Är min träningsupplägg accepterat av min omgivning? Träning tar tid!)
Ja logistiken har fungerat bra enl plan.
R – realistiskt (Är nivån realistisk för mig?)
Ja, för en gång skull har jag doserat tämligen väl. Har en förmåga att bli lite för mkt i vanliga fall.
T – tidsbestämd (När ska detta (del) mål vara nått?)
Ja, skönt med en tydlig tidsplan och delmål.

Mål: Förbättrad uthållighet och allmäntillstånd. Om möjligt förbättrad gångförmåga.

Resultat: Mindre smärta i nacke och axlar. Leder och senor har vant sig vid belastningen. Fötterna fortsatt nyckfulla men klarar cyklingen väl. Största vinsten är att jag hittat träningsmotivationen igen. Njuter av att bara vara ute!

Och har fått ett långsiktigt mål. 2015 skall jag delta i Cykelvasans korta distans på 3 mil. Hänger du på?

Nu skall jag klura lite på ett upplägg för hösten. Ska vi sätta upp mål ihop? Skriv gärna en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar