onsdag 7 januari 2015

Att köpa cykel på nätet

Du kanske funderar på att köpa ny cykel och har sneglat vad som finns över nätet. Törs man verkligen beställa via internet och kunna lita på att det fungerar? Ja i mitt fall med julklappen som ramlade in från Tyskland fungerade det klockrent. Från trycket på "beställ knappen" till leverans tog det 6 dagar. Jag kunde följa paketets väg genom transport och när hojen väl landat i Sverige var det Posten som tog över transporten och levererade vid dörren.

Min cykel är beställd från Bike-Discount och det enda kruxet där är att de inte har en svensk hemsida i jämförelse med tex Canyon. Men jag använde mig friskt av Googles översättningsverktyg och på svengelska frågade jag kundsupporten om frakt mm. Fick för övrigt svar samma dag från kundtjänst. Gällande frakt är det löjligt nog billigare (29,95 Euro vilket motsvarar ca 280 kr i dagens kurs) att få en cykel skickad i det här fallet från Tyskland än att anlita Bussgods i Sverige, skruttigt tycker jag.

Hur som helst, landade detta stora paket vid min dörr levererat av en trevlig posttjej. Lite lagom nojig ifall ngt av innehållet skulle vara skadat av transport tog jag kort på varje skråma på kartongen innan jag öppnade lådan. Men detta visade sig vara överflödigt, allt var helt, rent och i sin ordning.

Själva monteringen av cykeln då....Jo häng med i bilderna nedan så lotsar jag dig fram hur det såg ut för mig.

Standardemballage. Finns speciallåda som tillval. Jag upplevde dock denna som rejäl.

Väl omstoppat och tajt packat. Inget som ramlat runt. Framhjul fastsatt i ramen.

Även styret fastsatt i ramen. Gaffel och styrstam vänd åt sidan/bakåt.

Bara att ta bort all bubbelplast stilla och fint och släppa på alla strajps.

Montera styre och framhjul. Styrstam och gaffel är redan justerade från butiken.

Montera sadelstolpe, sadel och trampor.
Till och med däcken var pumpade som de skulle.
Kart för premiär!
Hela kalaset tog ca två timmar för mig som inte gjort detta någon gång tidigare. Det enda jag fick trixa lite med var att passa in framhjulet bra i gaffel och skivbroms, samt att hålla ihop några lösa delar samtidigt när jag skruvade för att få sadeln bra på plats. Manual på engelska med bilder medföljde.

Plus och minus då!?

Plus: Bra support. Snabb transport. Väl förpackat. Enkelt montage. Du får skruva själv (personligen kände jag mig lite stolt när allt satt som det skulle. Klart värt besväret). Växlar och reglage gick som en symaskin direkt från första åket. Prisvärt på alla sätt!!

Minus: Lite snårigt att förstå alla regler om frakt mm. Alltid ett minus att ha leverantör utomlands ifall ngt är trasigt/strular mot att handla lokalt. Du får skruva själv (ifall du ser detta som ett minus). Just från denna leverantör drogs betalningen from att cykeln lämnade butikens montering, detta gör att den kurs i Euro som gällde den dag beställningen lades kan ha förändrats då likviden dras (bara så att man inte blir överraskad, kan ju ligga på plus-sidan med!).

Totalupplevelse: Kanon!

Läs mera om Bike-Discount här >>
Hitta enklare inom djungeln av nätbutiker i EU här >>
Vill också slå ett slag för den eminenta sajten happymtb som du hittar här >>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar