måndag 26 januari 2015

Ja ha ja



Så har man inte mer än fått ner sitt mål för 2015 på pränt (Cykelvasan) innan fokus måste läggas på ett svullet knä. Har du varit med om detta? Att du är laddad upp till tänderna med energi och motivation och så börjar kroppen strejka. Eller så har man precis kommit igång med en mer kontinuerlig träning så börjar en helt främmande del av kroppen göra sig hörd. Ja är det inte det ena så är det det andra sa kärringen som blödde näsblod.

Att ena knät nu är mer svullet än det varit de senaste tio åren är faktiskt en total överraskning. Var på återbesök på reumatologen här om veckan och inget tydde då på att något var sämre än vanligt. Så började jag känna av vad jag trodde var min vadmuskel, men det var tydligen svullnadsspänning från knävecket. Suck!

För mig är detta en av de svåraste delarna med den reumatiska sjukdomen att parera. Att man liksom aldrig är helt säker, aldrig helt fullt ut törs lita på kroppen. Att ständigt tvingas till att kompensera och parera. Att än en gång få lägga kraft på rehab och egenvård istället för att bara kunna köra på med drömmar, rörelseglädje och rörelsefrihet.

Ibland tänker jag att vi som fått detta unika tillägg i våra liv kanske också fått en extra portion tålamod. Hur som haver linkar jag runt med hjälp av stödbandage, naproxen, kyla och lite Karlsson på taket medicin.

Cykeln har jag i alla fall klappat på!

/Elin sjukgymnast

3 kommentarer:

  1. Hej Elin!
    Vi är nog många som känner igen oss, i alla fall är jag en som gör det.
    Även här mitt ena knä som blir stelt/svullet och jag behandlar med Naproxen och kyla via vetekudden som legat i frysen. Ofta går det över på några dagar, men fortsätter det att bara blir sämre brukar en kortisonspruta ha bra effekt. Så ta det lite lugnt, iaf inget cykelväder nu. Krya på dej!

    SvaraRadera
  2. Hej, samma här. Har haft svullet och smärtsamt knä i 2 månader - tråkigt då det alltid sker när jag tränat upp mig så jag känner mig stark. Hur ska man tänka och hur ska man träna under tiden. Några tips?

    SvaraRadera
  3. Hej träningsvänner! Knän är ett mysterium, de lever lite av sitt eget liv. Åsa. precis som Elisabeth skriver så använder jag kyla och lite extra NSAID (typ Naproxén) i akutskeendet (3-4 dagar). Gällande träning lägger jag mera fokus på att hålla leden rörlig, alltstå böja och sträcka (tex släpcykling, låta foten glida på underlaget i liggande). Att sätta sig på träningscykeln med minimalt motstånd bara för att öka cirkulationen kan också funka. Att annar välja lågbelastande träning så som simning eller längdskidåkning kan också vara ett alternativ. Det luriga är träningsdosering. Hur mkt belastning under hur lång tid fixar knät. Här är rådet att gå ut lågt tex 10 min för att sedan i nästa pass höja till 15 min osv. Allt för att se vad tolleransnivån ligger på. Det är inte lätt, jag vet men med tålamod går det! /Elin sjukgymnast

    SvaraRadera