tisdag 3 februari 2015

På banan igen!



Tack och lov, med lite tålamod, kyla, bandage och glada tillrop skärpte mitt svullna knä till sig och har nu antagit normala dimensioner igen. Så nu till det roliga, hur att klura ut ett vettigt träningsupplägg inför Cykelvasan i augusti. Här är några kriterier som måste vägas in i planeringen.

1. Tid, tid och åter tid.
Att träning måste planeras eller åtminstone med lite eftertanke läggas in i vardagen är nog de flesta överens om. Jag har ofta förmåga att ha lite förs stor tilltro till veckans dagar och planera in för mycket. Bättre då att ligga lite lågt och öka.

2. Val av träning.
Ja här räcker det med att titta ut genom fönstret för att inse att cykeln den kommer att få stå i garaget en god stund till. Snö! Att välja variation av träningsmoment är ingen nackdel så här i starten. Kroppen kommer ändå få en lätt chock efter ett par månader av dvala över jul och nyår som plötsligt blev februari.

Summan av kardemumman: Vardagsmotion med lite extra krydda av planerade pass ca två dagar i veckan. Just nu fungerar spark och skidor hur fint som helst. Jag tackar också min arbetsgivare för att så klokt ge möjlighet till friskvårdstimme. Sedan en eller två kvällar i veckan upp på cykeltrainern så är jag i hamn. Nu återstår bara det svåraste att göra verklighet av planen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar