fredag 27 mars 2015

Kinesiotape kurs med möjligheter

Kombinationstejpning av handled och fingrar

Träningsbloggen har varit på grundkurs i Kinesiotape. Vi har här på träningsbloggen tidigare skrivit inlägg om tekniken som du kan hitta här >>. Men nu var det min (elinsjukgymnasts) tur. Jag landade tillsammans med övriga kursdeltagare på Helena Linders klinik (HeLi Sporthälsa) i Säter. Jo då man kan gå kurser på flera ställen än i Stockholm och Göteborg, härligt för oss glesbygdsfoskare.

Efter en kort introduktion skred vi till verket utrustade med tape och sax. Helena lotsade oss vant i grunderna av att knäcka tape, långa och korta linor (längd på tapebitarna), tapespänning och olika tapetekniker.

På dagens schema stod praktisk träning av muskelteknik, ligamentteknik, korrektionsteknik och tunnelteknik. Alla tekniker med utgångspunkt i vad man önskar få för effekt av tapen och specifikt applicerande av den samma.


Tejpning av den "reumatiska foten"

Vi han med att tejpa såväl hände, fötter, knä, rygg, axel och nacke, plus en liten bonus av "rundtape" av handled och fingrar.

Frrutom att det är riktigt roligt att tänka dragriktningar och rörelselägen (det är sådant som mitt skrå går igång på) så slås jag av hur direkt tapen ger effekt. Påtaglig förändring av en leds dragläge och upplevt stöd. Viss värmeökning och allmänt välbehag får jag på köpet.


Två olika tejpningar användbara tex vid artros

Kinesiotape som rehabteknik har funnits länge inte minst inom idrottens värld men det som inte många vet är att ursprunget faktiskt kommer ifrån reumatologin. I slutet av 70-talet utvecklades kinesiotapen av kiropraktorn Doktor Kenzo Kase just i syfte att på ett nytt sätt kunna behandla de klienter han hade med ledgångsreumatism (RA). Dock verkar tekniken inte fått ngt större genomslag i reuma Sverige, varför kan man grunna på.

Tapen ger rörelsefrihet pga sin elasticitet och efterliknar hudens egenskaper. Tapens insida är vågformad och bildar små upphöjningar i huden vilket underlättar lymfdränage vilket enl teknikens tanke minskar trycket på nervändar och smärtreceptorer samt bidrar till förbättrad läkning i bindväven.


Handled i kombination med fingrar
Helena berättar att hon ofta kinesiotejpar personer med reumatisk sjukdom eller så går man någon av de kurser som erbjuds för privatpersoner så att man kan använda tekniken för egenvård. Hon berättar bla om en förälder som gått just den kurs för att kunna tejpa sitt barn som har JIA (barnreumatism). Även här reflekterar jag över en möjlighet som så få känner till, i hjälp till självhjälp.

Med blå taperänder på halva benen åker jag taggad hem igen efter en intensiv och mycket givande kurs. Nu ska här kinesiotejpas på Reumatologkliniken i Falun. Tror jag sätter tänderna i en kollegas hälsena först. Övning ger färdighet!

Rehabdtape firman som var huvudansvarig för kursen hittar du här >>


HeLi Sporthälsa som praktiskt höll i kursen hittar du här >>

6 kommentarer:

  1. Jag fick min axel, som inte blivit bra efter en protesoperation och en operation till för att lätta litet på senor. Ingen träning hjälpte mot värken. Det gjorde tejpningen! Rörelseförmågan är fortfarande dålig, men jag har ingen värk! Underbart särskilt på nätterna. /Ritva

    SvaraRadera
  2. Så roligt att höra Ritva! Jag tycker det är kanonspännande att arbeta med tejpningen som en del i rehabtänket. /elinsjukgymnast

    SvaraRadera
  3. Haha Elin, hade inte sett det här när vi pratade igår på styrelsemötet...och vad hittar jag med en enkel google på kinesiotejp och reumatoid artrit...!! :-) Verkar vara ett bra verktyg i lådan för att underlätta träning och en
    möjlighet till egenvård. //Malin

    SvaraRadera
  4. Jag äter inte smärtlindringvtrots att jag har både EDS Dercum och Artros jag tejpar hej vilt...och har gjort några år fråmst knän axlar överarmar och händer.

    SvaraRadera
  5. Vart kan man hitta kurs i sitt närområde?

    SvaraRadera
  6. Lättaste är kort och gott att Googla då det finns olika företag som ger dessa kurser. Hör annars med någon sjukgymnast/fysioterapeut på din ort.

    SvaraRadera