måndag 20 april 2015

Gästblogg Kristina: Motivation för träning

Kristina Areskoug-Josefsson funderar över detta med motivation för träning
I mitt jobb som fysioterapeut möter jag ofta patienter som frågar mig hur de ska kunna motivera sig till att träna. Ja, där finns inget enhetligt svar som passar alla, tyvärr.

Jag vet ju vad som motiverar mig (jag blir mer rörlig, orkar mer, får mindre ont och blir glad), men många av patienterna har bra kunskap om vad träning är bra för men de saknar ändå motivation.


Ibland kanske frågan istället ska vara tvärtom... vad är det som gör dig omotiverad till träning? Ibland kan faktiskt nyckeln till att hitta motivationen finnas där. Mitt i känslan av "VILL INTE, HAR INTE TID, KAN INTE". Ibland kanske omotivationen beror på att vi ställer så höga krav på oss själva. Måste träna si ofta och så intensivt, istället för att hitta vad vi tycker om och se hur fysisk aktivitet kan höra ihop med det som vi gillar att göra.


Glöm inte bort att det är mycket trevligare att berömma sig själv för det som blir gjort än att gräma sig över det som inte blev gjort.



Kram Kristina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar