torsdag 23 april 2015

Hoka one one På!


Nu har Hoka one one "clownskorna" landat på mina fötter. Premiäranvändning idag. Som jag skrev tidigare är denna typ av skor i grunden framtagna för ultralöpare. I mitt fall är de tänkta som vardagsskor för att med sin överdimensionerade dämpning smärtlindra fötterna vid vanlig gång.
Min känsla hittills efter ett anta timmar med "storskorna" på är synnerligen positiv.

Trots sin tjocka sula är de mycket lätta och tack vara tunt material över fotryggen luftiga. Just denna modell har snabbsnörning, ngt som jag generellt inte är så förtjust i. Tycker bättre om vanlig snörning där jag själv kan reglera spänning på olika delar av fotryggen beroende på dagsform. Så jag kommer nog att snöra i ett par vanliga skosnören i mina Hoka.

Upplevelsen att gå i skorna är som att "gå på luft" svårt att beskriva men det känns verkligen att denna sula ger betydligt mera svikt i steget än en vanlig heldämpad löparsko. Min upplevelse är att en av dessa "luftkuddar" ligger under framfoten och en annan i hälen vilket avlastar två sårbara punkter i mina fötter.

Går än så långe i orginalinnersula och tänker senare testa skorna med mina egna fotbäddar (inlägg) i. Ska också bli spännande att prova skorna ut lite mera off road, där kommer de verkligen få bekänna färg om den vanliga artrossmärtan i fotlederna minskas eller ej.

Så långt, så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar