tisdag 19 maj 2015

Gästblogg Nina: Om träningsvärk och frihetskänsla

Jag kommer strax, jag ska bara aaajjjjj….
Förra veckan tänkte jag försöka leva som jag lär, lite mer än vanligt. Vissa dagar känns det mer dåligt än andra att jag som ägnar dagarna åt att antingen forska om träning eller rådgöra med patienter om träning eller undervisa kollegor om träning faktiskt knappt når upp till den rekommenderade nivån av fysisk aktivitet eller träning för att bibehålla min hälsa. Förra veckan var en sån vecka. Men motivationen fanns där, så jag gav mig ut tätt bakom min inspirerande kollega Emma i spåret bredvid Huddinge sjukhus. Eller – i spåret var att överdriva. Emma som är gammal orienterare drog med mig på en tur i skogen. Bland stock och sten. Hon sa att vi skulle springa på stigen, men nån stig kunde i alla fall inte jag skönja. Eftersom det var rätt kuperat gick det inte särskilt fort. Jag har ett dåligt knä som jag måste passa lite på, men jag försökte hänga på så gott jag kunde. Vi stannade i en skogsdunge och gjorde lite styrkeövningar för benen och stannade i en glänta och gjorde armhävningar.  Allt som allt ett av de roligaste träningspassen på länge. Så underbart med frisk luft och skog och härliga dofter. Verkligen frihetskänsla.
Fast jag vet att jag inte tränar så ofta blir jag ändå lite lite förvånad när träningsvärken kommer. Men, tog jag i så hårt igår alltså? Jahaa…aaaajjj….tydligen. Även denna lilla skogstur blev ett sånt pass och i torsdags fanns den där. Den ohyggliga krampaktiga träningsvärken. Som gjorde att jag fick ta rulltrappan istället för den vanliga trappan, gå istället för att springa till pendeltåget. Så i helgen fick jag försöka applicera lite av de andra råd som jag ger mina patienter när det gäller träning. Har du tränat för hårt? Ge inte upp, utan när smärtan gått över, ge dig ut igen och börja på en mycket lägre nivå än sist. Korta ner passet och sänk intensiteten. Välj andra övningar. Men försök att ändå röra på dig. Det är bättre för kroppen i längden. Så i helgen blev det promenad runt spåret om 2,2 km istället för jogging i skogen. Och nu känns det faktiskt bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar