onsdag 6 maj 2015

Ny gästbloggare: Nina Brodin

Under maj månad har träningsbloggen glädjen att häsa Nina Brodin välkommen som gästbloggare. Ta del av Ninas första inlägg här nedan.


Nina Brodin månadens gästbloggare

Nina Brodin – undervisande och forskande fysioterapeut… Hej alla nyfikna bloggläsare därute! Nu har träningsbloggen fått tillfälligt besök av de tankar och funderingar kring fysisk aktivitet och träning som rör sig i huvudet på mig, en fysioterapeut som ägnar största delen av dagarna åt att utbilda blivande kollegor och forska om fysisk aktivitet vid reumatisk sjukdom, men som även för tillfället har förmånen att även få jobba med det roligaste av allt – verkligheten! Jag syftar såklart på möten med patienter! Mina erfarenheter från mitt arbete som fysioterapeut inom reumatologi vid Danderyds sjukhus ger mig verktyg att använda inte minst inom forskningen, men även i mitt arbete som lärare vid Fysioterapeutprogrammet på Karolinska Institutet.

Jag går en kurs just nu. Den handlar om att lära och kommunicera genom att använda öppna nätverk. Man har väl fejsbook tänkte jag, det här kommer att gå galant. Men redan efter en veckas kursande inser jag att jag är på samma nivå som min mamma (som fortfarande kallar datorn för datan och skriker i sina sms med ’STORA BOKSTÄVER!!’). Den digitala världen är oändligt stor och jag finns bara i ett litet litet hörn av den.  Jag tänker på den forskning som vi genomför i den forskargrupp jag är med i just nu och drar mig till minnes att vi vid det senaste mötet pratade om PER, mina vårdkontakter, ont i lederna-appen, tRAppen, att följa träning med sms, att testa sin egen kondition via nätet och hur användbara accelerometrar är. En rad tekniska och internetbaserade aktiviteter. För det är ju den tiden vi lever i. De kommande veckorna ska jag och en kollega förbereda för en studie som vi har fått finansiering från the European League Against Rheumatism (EULAR) för att genomföra. Den handlar bland annat om hur vårdpersonal och patienter utnyttjar modern teknologi för att mäta och bedöma sin egen fysiska aktivitet. Jag ser med spänning fram emot resultatet och jag misstänker att vårdpersonal ligger i lä jämfört med patienterna!
På återhörande,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar