onsdag 15 juli 2015

Artrosskolan gjorde stor skillnad för mig

Från Reumatikerförbundets hemsida...

Jette Kjaer. Foto: Privat.

För 15 år sedan började danskan Jette Kjaer, 62, få ont i händerna. Hon gick till sin läkare, som konstaterade artros utan att ordinera någon direkt behandling.
-------------------------------------------------------
Ursprungligen publicerad i Reumatikervärlden #3
-------------------------------------------------------
När Jette Kjaer pensionerades 2012 flyttade hon från Danmark till sambon i Gyllebo på Österlen. Kort därefter fick hon smärtor i höger höft och nedsatt rörlighet.
Vid röntgen konstaterades artros och på nätet hittade hon information om artrosskola och bad läkaren om en remiss.
– Artrosskolan på Rehabhuset Tomelilla gjorde stor skillnad för mig. Nu går jag två gånger i veckan till deras gym och en gång i veckan på vattengympa, som är organiserad av Reumatikerförbundet. Jag tror att jag är i bättre form i dag än någonsin tidigare och märker stor skillnad om jag hoppar över några pass.
Hittills har Jette Kjaer hört talas om två av de tre hörnpelarna i egenvården vid artros. Hon har koll på att hålla sig informerad och skaffa sig kunskap och att det är viktigt att vara fysiskt aktiv.
– Men det där med vikten har ingen riktigt sagt något om och jag har inte heller några större problem. Vi försöker äta sunt och mycket grönt och odlar våra egna grönsaker, säger Jette Kjaer.
Text: Fredrik Hed

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar