fredag 31 juli 2015

Ingen bevisad effekt med omtalade MSM

Från Reumatikerförbundets hemsida...

Naturpreparatet MSM påstås ha antioxidativa och antiinflammatoriska egenskaper och sägs vara bra vid artros. Men om MSM över huvud taget fungerar är inte klarlagt i några stora vetenskapliga studier.
-------------------------------------------------------
Ursprungligen publicerad i Reumatikervärlden #3
-------------------------------------------------------
Runt 30 procent av dem som har ont på grund av artros använder kosttillskott eller naturpreparat för att lindra smärtan.
MSM, metylsulfonylmetan, är ett av alla dessa preparat, och ofta omtalat. Men det finns inga vetenskapliga bevis för att det är effektivt mot smärta.
Trots det tycker många med reumatisk sjukdom att MSM är bra.
– Jag tycker att smärtan blev mindre och att magen krånglade mindre när jag började med MSM, säger Ingvor Thorén, 54, som bor i Spånga och har både artros, fibromyalgi och känslig tarm, eller IBS.
– Egentligen tror jag inte på sådana här alternativa metoder, men jag tycker ändå att jag upplever en effekt, säger Ingvor Thorén.
De få studier som finns visar att MSM inte är bättre än placebo, så kallade sockerpiller.
I en del av dessa små studier har patienterna upplevt lite mindre smärta och förbättrad funktion i knäna, men det är oklart om resultatet är av klinisk betydelse.
– Jag kan inte rekommendera någon av mina patienter att ta MSM, eller något annat preparat, där det saknas tillräckliga vetenskapliga bevis för att det fungerar, säger Stefan Lohmander, seniorprofessor i ortopedi vid Lunds universitet.
Studier visar att vetenskapliga bevis inte är det som väger tyngst vid beslut att använda kosttillskott eller naturläkemedel. Det som väger tyngst är i stället råd från vänner och familj och uppgifter i medierna.
En av dem som tar MSM-pulver varje dag för att må bättre är Pernilla Waax Svänson, 51, som bor i Gustavsberg. Hon har ingen reumatisk sjukdom men började med MSM i början av 2000-talet då hon var aktiv kampsportare.
– Musklerna återhämtade sig snabbare med MSM. I dag känner jag mig piggare, immunförsvaret blir starkare och håret växer bättre.
Pernilla Waax Svänson tycker att hon inte är förkyld lika ofta och märker stor skillnad när hon inte tar det.
– Jag känner mig tröttare och har inte lika mycket energi.
Text: Fredrik Hed

Fakta: Viktigt att tänka på

  • De som tar naturläkemedel, kosttillskott eller andra produkter bör alltid berätta detta för sin läkare. Det är osäkert hur otestade preparat påverkar vanliga läkemedel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar