tisdag 29 mars 2016

Gästbloggare Göran: Om adrenalinkick och mjölksyra


Nu pågår grenbyte i Svensk klassiker. Måste bara berätta en "nära-döden" upplevelse mentalt eller himmelriket för adrenalin tillskott 😄

Eller bara en AS-tokig aktivitet 😜

Det handlar om avsaknaden av adrenalin i många år för mig kontra mental uppladdning "pannben" inför klassikern och förhoppningsvis Iron Man om några år!

Där kommer mina idiotpass på Spinningen in! Jag har för det första inga planer innan att cykla stående utan avbrott med ganska tungt motstånd i 1h. Jag går spontant bara med och känner mig för hur kroppen svarar.

Motståndet är iallafall så tungt att mjölksyran i låren kommer under de första 5 minuterna samt svetten/andningen är igång! Mentalt kopplar jag bort mjölksyran och njuter av adrenalinrusningen. Första 30 minuterna går relativt "lätt".

Efter 30 minuter har mjölksyrakänningarna spridits även upp till buken. Andningen är halsbränna likt och pulsen hög (saknar tyvärr pulsklocka). Nu forsar det svett från kroppen som samtidigt skriker efter vatten... (Sjukt jag vet) 😂

Mentalt så kämpar jag bort signalerna och räknar ner tiden till "bara en låt till, YES JAG VANN, bara en låt till..". Konstigt nog så går det bra med lite spurtryck på någon minut.

Vid 45 minuter tokspinning kommer krampsignalerna i vad och triceps! Här får jag ligga i tempoställning med armarna på cykeln. Låtarna har brutits ner till verser som jag gärna mimar för att peppa mig själv (sjuk? Yes 😄). Går bra att spurta kortare tid även här! Sista 10 minuterna är det nedräkning 1 minut i taget och vinst varje minut och vers. Sista 1-2 minuterna så försvinner kramp, mjölksyra, etc då det sista kramas ut ur kroppen in i målgång med fullt påslag av adrenalin 😄

Vattenflaskan töms direkt då jag är klar och avdunstas direkt i strupen haha 😂


Det är sjukt pass, men jag inbillar mig att det är bästa träning av viktigaste muskeln i kroppen, grym konditionsträning, grym uthållighetsträning, grym mental träning (Medi-yoga) och bästa medicinträningen (adrenalin). Men sjukt, ja visst 😜😈😂


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar