onsdag 2 mars 2016

Gästbloggare Göran: Sista förberedelse inför Vasaloppet



Uppladdning till ännu ett Vasalopp och förhoppningsvis ännu en Svensk Klassiker i höst går vidare!

Formen känns bra och likaså tekniken! Jag började åka längdskidor för lite över 1 år sedan och klarade alltså förra årets debut i Vasa-spåren! Att man behöver åka 10.000h för att bli riktig bra stämmer allt bra! I år känner jag mig lite bekvämare i tekniken trots att det finns en massa att fortsätta slipa på!

Det har blivit ca 30mil rullisar och ca 40mil på längd! I helgen skulle jag iväg på en sista skidträning inför Öppet Spår men tyvärr blev inte denna av! Under en natt i veckan vaknade jag med en grym smärta och värk i höften! Jag kunde knappt gå! Efter sjukhus besök i flera dagar så har en massa uteslutits, inget ljumskbråck, etc. Fortfarande vet jag inte exakt vilken skada jag fick! Jag mår betydligt bättre efter 3-4 dagar och har nu vilat 1v från träning! Min misstanke är att jag fick en muskelsträckning...

Idag tränade jag för första gången med en ultralugn spinningpass!
Nu är det rehab som gäller sista veckan så jag blir 100% frisk inför loppet!
Det här är nästan första bakslaget sedan zombietiden. Man ska verkligen vara glad då man har möjligheter att träna!

Då jag förstog att jag var smärtfri och kunde träna 2013, så startade jag med promenader och enklare hemövningar. Då var målet att hela tiden bli starkare, smidigare med bättre flås. Det viktiga var också att skaffa sig en god vana.  Att träna varje dag, precis som att dagligen borta tänderna! Man kan se det som en inre vård som vi alltid gör med vårt yttre varje dag.

Promenaderna blev längre och längre och hemövningarna blev sakta tuffare och tuffare, bättre än föregående vecka.
Nytt mål blev att jag vill arbeta med den viktigaste muskeln i kroppen, hjärtat. Jag ska bara börja springa igen som jag gjorde innan jag fick sjukdomen. Bakslag kom direkt! Knän och leder protesterade direkt! Jag försökte hitta andra möjligheter och försökte hitta annan rolig träning! Valet föll på Spinningscykeln samt att börja gymma! Jag behövde också bli lättare i kroppen så att knän och leder blir skonade. Jag tappade säkert 10kg på spinningscykeln och gymmet.

Sakta men säkert kunde jag snart springa igen! Vilken lycka att kunna dra in flera 100liter luft i lungorna! Jag minns då jag mådde som värst då sjukdomen och stelheten tog ett grepp över mina revben, så jag knappt kunde ta ett andetag! Jag grät under min första löptur! Vilken lättnad! Rocky Balboa, here I come! The Eye of The Tiger!

/G   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar