onsdag 16 mars 2016

Gästbloggare Mats: Nu åker handskarna av på riktigt!



Jag tycker det är hög tid att vi samlar oss kring frågorna kopplat till reumatisk sjukdom. För de av oss som fått uppleva de goda effekter rehabveckorna på sjukhus gör med vår hälsa och vårt välbefinnande, så vet vi att det är guld värt.

Ni som läst min blogg har redan förstått att jag brinner för träning som egenvård, inte bara, men som ett bra komplement för de fina mediciner det finns idag.

Men att lägga till träningen som ett komplement gör att många av oss kan leva ett mer aktivt liv där vi kan få möjlighet att umgås med nära och kära och där vi kan få kroppen att bli vår vän eller för den delen ett redskap för vårt välbefinnande.

Så tänker jag i stora drag, att vi ser till att sprida budskapet att sätta upp mål och delmål samt att våga. För det handlar mycket om vår inställning. Som jag tidigare skrivit så handlar det om att våga testa. Borde vi inte kunna få hjälp med kompressionskläder, eller träning på recept, möjlighet till rehabveckor utomlands eller hemma?

Jag menar också att vi tillsammans kan sätta oss ner med beslutsfattarna på olika nivåer och göra ett upprop för ökad hälsa för alla. Vi kan vi vill och vi ska få de verktyg som behövs. Jag är övertygad om att vi kan lyckas med att få igång en folkrörelse i Reumatikerförbundets regi där vi tillsammans visar på hur mycket billigare det faktiskt blir om vi håller oss i gott skick! För det är mig veterligen det enda sättet vi kan bli lyssnade på på allvar om vi vill så kan vi både

1.     föra fram ett problem
2.     men också en lösning på det samma.

Så vad säger ni? Ska vi, vill vi? Är ni med mig? Nu går vi tillsammans mot Rosenbad och kräver en modernisering! För det är ju inte länge sedan många av oss med reumatisk sjukdom ombads att bara ligga still. Det är inte bara läkemedel som behövs utan här behövs det rejäla krafttag för ett mer rörligt och tränande Reumatikerförbund.

 Jag anmäler mig härmed frivillig att delta i kampen för att vi ska få en likvärdig vård och det ska gälla vart vi än bor och vet ni - alla kan vara med och uppnå stordåd om vi gör det tillsammans!
Jag ska sätta denna boll i rullning och hoppas att just du vill vara med för ett friskare liv!

NU slutar vi knyta handen i fickan och engagerar oss istället!!! Se till att få med en vän eller två så ökar vi snabbt vårt inflytande!

 Ta hand om er och vet ni vad…..? NU GÖR VI DET eller som jag brukar säga #Baragort

 Mats Griph

Träningstokig reumatiker som visar att allt är ta mig tusan möjligt för så är det helt enkelt! 

1 kommentar:

  1. Ja detta har jag länge eftersträvat! har i år skrivit en motion om att förbundet och alla vi måste jobba med dessa frågor.Vad gäller utlandsvården är det än mer bedrövligt och indragningar överallt.Vi hörs

    SvaraRadera