torsdag 10 mars 2016

Gästbloggare Mats: Om hur en vanlig träningsvecka ser ut.


Det har kommit in en del frågor om hur en vanlig träningsvecka ser ut för mig och det kommer jag snart in på. Men först måste jag bara understryka än en gång vikten av att utmana sig själv och att utgå från var man befinner sig. Om man i dagsläget är helt inaktiv så är en promenad eller en cykeltur ett stort steg! Det är väldigt viktigt att man tänker så. Var är jag i dag var vill jag vara om en vecka en månad eller ett år?

Jag kommer ihåg hur det var när jag själv försökte komma igång med träningen igen efter några års inaktivitet. Jag ville så gärna komma tillbaka till att ha styrka, smidighet och kondition att jag var mer otålig än smart. Jag gick ut för hårt och dömde mig själv för att jag inte kände tillräckliga framsteg tillräckligt snabbt. Det skapade en negativ känsla kring träningen och jag lyckades inte få till ett positivt driv och en härlig känsla av att träna. När jag väl lyckades komma igång igen för sju år sen hade jag lärt av mina misstag och satte upp rimliga mål och njöt av framstegen. Det vill jag aldrig tappa!

Och en sak till jag skulle vilja tillägga är att se till att "fira dina segrar", belöna dig när du uppnår dina delmål och mål!

En träningsvecka (nu under försäsong):

Måndag
Morgon intervaller på cykel
Lunch promenad
Kväll cykelträning tröskel (vilket innebär att jag ligger och balanserar på mjölksyretröskeln)

Tisdag
Vilodag

Onsdag
Simning
Distanspass på cykel 75 minuter

Torsdag
Simning

Fredag
Simning och styrketräning

Lördag
Familje mys men ibland lyckas jag få in ett intervallpass=)

Söndag
Distanspass 120 minuter (tröskel)


Till detta ska tilläggas att jag även lägger in rörlighetsträning samt promenader och en del styrka.
Jag tränar inte för att bli ung eller för den delen för fåfänga. Nej, jag gör det för att orka och för att kunna vara en aktiv sambo och pappa!


Ta nu väl hand om er så ses vi på Bike expo;) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar