torsdag 18 augusti 2016

Gästbloggare Elisabet: Cykelvasan, en fantastisk upplevelse!

Elisabet och Maj förverkligade sin målbild.
Tillsammans i mål med medalj runt halsen efter Cykelvasan 30 km, 2016.


Under vår och sommar har Elisabet tillsammans med sin testpilotkollega Maj tränat och förberett sig för att cykla Cykelvasans distans på 30 km. Och i fredags bar det iväg mellan Oxberg och Mora. Träningsbloggen har intervjuat Elisabet för att få höra hur hon upplevde loppet som helhet och om det verkligen är något som hon kan rekommendera andra med reumatisk sjukdom att göra. 

Hur känns det så här några dagar efter loppet?

Nöjd och glad! Det var en fantastisk upplevelse. Vädret var helt perfekt! Det var roligt att passera de kontroller som man bara sett på tv och i vinterskrud. Bäst av allt var att både Maj och jag klarade det och att vi kunde ta fotot under målportalen som vi hade föresatt oss!

Motsvarade tävlingen dina förväntningar?
                           
Det gjorde den, det var väldigt bra organiserat. Trevliga funktionärer, lätt att hitta, bra tillgång till praktiska faciliteter som bajamajor, väskhantering, hjälp med sista-minuten fixning av cykel osv. Lätt att parkera även om det var mycket bilar och man fick gå lite.



Hur upplevde du banan?

Banan var mycket lättare än jag förväntade mig! Underlaget var mest grus eller packad sand, lite gräs och lite asfalt. Gräset var absolut det jobbigaste att cykla på, det sög liksom ur all energi ur benen. Det område jag har cyklat i inför loppet är mer tekniskt krävande, med ett sämre underlag än vad det var på CV30. Så jag kände det som att jag susade fram på CV30.

Kan man cykla CV30 på vilken cykel som helst?

Det kan man! Det var flera som startade samtidigt som oss som cyklade på oväxlade ”damcyklar”.

Men så är det där men:et :-)

Det beror hur man vill att upplevelsen ska vara och vad man har för mål med att cykla. Jag skulle rekommendera en reumatiker att cykla på en mountain bike med dämpad framgaffel och skivbromsar – det blir en bekvämare resa så. Det blir inte så stötigt när det är rötter eller stenar som man ska över och skivbromsar är effektiva även om det blir skitigt.

Själv cyklade jag på en hybrid och det var inget dåligt alternativ i år. Banan var torr och jag hade väldigt god nytta av lite smalare och mindre mönstrade däck – det behövdes inte så mycket fäste. Jag har dämpad framgaffel och skivbromsar på den och bytte till grövre däck än jag hade innan på den.

Har man ingen MTB så rekommenderar jag att man försöker att låna eller hyra en MTB. Gillar man det så är det värt att köpa en MTB. (Jag sneglade visst på en tredje cykel igår …)

Däcken är också viktiga, för CV30 behöver man inte ha den grövsta och bredaste sorten, det rullar lite lättare med däck som inte är så grovt mönstrade och ”smalare” (mina nya är 40 mm breda).

Det finns lite olika skolor på hur stora hjul man ska ha på en MTB, det har kommit lite nya rön om att de kan vara lite större. Det är värt att prova vilket man trivs bäst med.

Snart dags för start.

Vad krävs i fysik och kondition för att fixa CV30 enl din bedömning?

Alla är väldigt olika, men man bör nog kunna cykla 4-5 mil på asfalt utan att uppleva det som för ansträngande alternativt gå stavgång i 5-10 km i ”flåstempo”. Bra bålstabilitet är en klar fördel. Handlederna bör vara i skaplig form.

Efter det så handlar det om vad man vill åstadkomma. Jag siktade på att ta mig runt, som ett kvitto på att jag vågat mig på något nytt. Ju fortare man vill åka desto mer kondis och ben-/arm-/bålstyrka är man betjänt av.

Vilja och envishet sitter aldrig fel det heller.

Hur reagerade din kropp utifrån din reumatiska sjukdom på loppet?

Över förväntan! Jag fick träningsvärk i låren, rumpan, överarmarna och i nedre bålen. Handlederna och fotlederna var de enda ställen som jag kände av själva ledsjukdomen, fotlederna var ömma och lite svullna morgonen efter, handlederna direkt när jag kom i mål. Men redan på söndagen så hade det klingat av igen. Jag var orolig för min nacke och axel, men det gick bra.

Kommer du köra CV30 igen eller hägrar nya utmaningar?

Jag skulle vilja prova hela CV, dvs 9 mil … men då behöver jag träna benstyrka, armstyrka, nedre delen av bålen och köra längre sträckor och köpa en MTB.

Närmast står att simma klubbmästerskap i öppet vatten på onsdag, simningen är ju min gren.  Se’n håller jag på med både en ICA-klassiker och en riktig – så jag ska visst ut på Lidingön och ”springa” i slutet av september. Och i februari är det Engelbrektsloppet på skidor innan jag är klar med dem.

Jag är riktigt dålig på att springa, så jag har anmält mig till en löparskola där det annonserades att de har grupper för de som ”inte vet om de kan eller hur man springer”. Så löpningen kommer att bli min stora nästa grej. Undrar om det går att lära en 50-årig, överviktig reumatiker att springa igen … ;-)

Kan du rekommendera CV30 för någon som är sugen på att testa ett motionslopp?

Absolut! Det var så roligt! Det var en fantastisk känsla att cykla förbi alla de där kontrollerna man bara sett på tv och i vinterskrud. Och framför allt! Att få stå under målportalen med Maj var toppen! Tänk att vi bägge klarade det!!! Det har varit en intressant och rolig resa fram till CV 30 också. Att utmana sig själv till att testa något som jag tyckte var läskigt i början, men som i fredags var så roligt och som jag kände att jag klarade av! Själva bloggandet har också varit roligt, det har varit både nyttigt och intressant att sätta sig ner och reflektera över träning och utmaningar.

Läs hur Maj upplevde loppet här på träningsbloggen i morgon fredag.



2 kommentarer:

  1. Glömde en viktig sak:

    TACK för att jag fick möjligheten! :-)

    SvaraRadera
  2. Det är vi som skall tacka för att du och Maj delat med er av både med och motgång fram till målet i Mora! // Gänget på Reumatikerförbundet gm Elin

    SvaraRadera