fredag 9 september 2016

Gästbloggare Maj: Tillbaka till verkligheten igen

Skobyte kan vara jobbigt...
Då har man jobbat några veckor, och semestern känns väldigt avlägsen. Det är många som följt vårt cyklande i Dalarna och varit nyfikna på vad vi tyckte. Så här ett tag efteråt så känns det fortfarande som en riktig höjdare. Hoppas att några blir inspirerade och testar nästa år!

Nu var det ju så att innan det här med cyklingen dök upp så hade jag anmält oss till Stockholm Halvmaraton. Maken har åsikten att Göteborgsvarvet kommer alldeles för tidigt på löpningssäsongen så då föreslog jag ett lopp till hösten för att ha ett mål att träna till.

Efter allt cyklande var mina muskler mycket ovilliga att göra något annat än att trampa runt pedaler Det var riktigt tungt de första löppassen så jag kände mej rätt så modfälld. Började ändå riktigt försiktigt med intervaller med 3 minuters gång och 7 minuters löpning. Det är sonens recept för att skona kroppen i början och det brukar kännas bra. En ny förkylning mitt i uppstarten gjorde också att det var extra motigt.

Intervallträning är nog förresten användbart för alla. Om man är riktigt ovan så räcker det att gå snabbare mellan två lyktstolpar och sakta ner mellan två för att öka på flåset lite. Rätt vad det är så orkar man att gå snabbare mellan tre stolpar osv.

Nu gick jag nog ut lite för hårt och sprang fortare än vanligt och det kändes inte bra alls. Hade svårt att hitta min lugna, lufsande lunk som jag brukar ha. Iallafall så har veckorna gått och det har inte blivit några längre pass än intervallpass på 7 km och det är rätt långt ifrån de tänkta 21.

Med bävan gav jag mej ut på en längre runda i söndags. Men, eftersom jag bestämt innan att det skulle vara en lång, långsam tur så gick det riktigt bra. Lyckades hålla ett lågt tempo som höll bra i 12 km utan att det var jobbigt alls. (Lågt tempo= lite snabbare än gång). De där jobbiga passen som gått lite för snabbt har gjort nytta iallafall, precis som att gå snabbare än vanligt mellan lyktstolpar! Testa om du inte gjort det förut!

Nu är det bara att hålla tummar och tår för att vi ska hålla oss friska till lördag. Skolstartsvirusen verkar aggressiva i år. Hoppas iallafall kunna leverera en rapport från loppet nästa vecka!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar