måndag 6 februari 2017

Kan en reumatiker träna som eliten?

När jag frågade Elin om vad hon ville ha för tema på det här inlägget, så sa hon att det frågats efter beskrivningar om hur man elittränar som reumatiker. Först ryggade jag och tänkte att jag var fel person att beskriva det. Särskilt efter senaste veckornas snuvor och vinterkräksjuka. Så tänkte jag till, jag tränar rätt mycket och har ju ett specifikt mål. Masters-SM är en anmälningstävling, så jag är inte elit per definition. Och iförd mjukisbyxor, ylletröja och nysandes och frysandes så är känslan långt borta. Men jag har ett tydligt mål, jag har en struktur och jag ska ju faktiskt stå på en startpall i Masters-SM. Så här kommer en amatörs syn på saken om elittränande reumatiker – för visst kan vi!

Det första jag tänkte beröra är doping. Vi som reumatiker har ju av och till dopingklassade läkemedel. Vilket jag tyckte var skrämmande, hur vet jag vad jag får ta eller inte ta och hur gör jag om jag måste ta något som är dopingklassat? Alla turer runt den riktiga eliten har gjort att jag trott att det är en hel vetenskap. Men en snabb googling så var det glasklart! Det finns till och med en lista på Riksidrottsförbundet med tillåtna och förbjudna läkemedel och aktiva substanser, den sk röd/gröna listan.

För simmare upp till nationell nivå gäller i grova drag att om man blir uttagen för dopingkontroll och får positivt utslag så får man retroaktiv bevisbörda. Dvs jag måste fram med läkarintyg med förklaringar i efterhand. På internationell nivå måste man föranmäla vilka preparat man använder, doser, anledning och förtydligande om varför det inte går att använda utbytespreparat, sen får man ett tillstånd för att använda preparaten.

På masterssatsningen så har vår tränare trappat upp träningen för oss. Fokus är fortfarande på teknik, men han utmanar oss mer och mer på tiden. Vi får köra längder där vi blandar maxfart med lugnare tempo, vi får köra längder med alternerande fart samtidigt som han utmanar oss på att hålla tekniken. I början simmade vi knappa 1000 meter på en träning. I fredags simmade jag 1800 meter på knappa 52 minuter.

Min tränare var sjuk i fredags, så han skickade det här programmet.


Jag simmar ju min vanliga simning också. Där har vi snäppat upp träningen med. I onsdags fick vi simma bland annat max-hundringar i samtliga simsätt. Efter uppvärmningen fick vi simma max-serier. Ett exempel är att vi skulle simma så fort vi orkade i 100 meter, fick 20 sekunder paus, byta simsätt och göra om det. Vi fick simma med ett gummiband runt magen, som ett bungyrep ungefär, så långt vi orkade dra ut det. När vi stannade skulle vi simma på platsen så länge vi orkade hålla oss kvar. När vi väl var så trötta som vi bara kunde vara så fick vi dra på oss fenor och ta fram plattorna. Fem minuter benspark, började i maxtempo, se’n skrek tränare ”lugnt” så fick vi dra ner på farten en liten stund innan han skrek ”max” igen, totalt ojämna intervaller. Jag sov väldigt gott efter det.

Ett allt mer frekvent träningsredskap


För att klara simningen så behöver jag träna allmänt också. Det som är min vanliga funktionsträning. Det är mina två grundpass styrketräning och ett rörlighetspass. Alla passen lägger jag ut i en standardplanering, som jag sen justerar efter andra saker som jag vill göra.

Strukturen ger mig friheten att göra annat också, jag följer det inte slaviskt. Det finns ju saker som familj och kompisar, tjejmiddagar, mahjongkvällar, etc – träningen för själen som också behöver sitt. Planen är ett stort stöd, blir jag sjuk eller något oväntat händer så vet jag var jag var och var jag ska fortsätta.

Jag har en sak som inte funkar som jag vill och som jag planerar – det är mina långa lördagspass. Där är Luther lite för högljudd – jag tycker för mycket om att ha det städat och prydligt hemma – så jag prioriterar det … sen har inte energin räckt till träningen. Som många andra har jag skyllt på snuvorna, skovet och vinteräcklet – för att min egen disciplin inte räckt för att få det gjort. När det här går i tryck så har jag ju gjort ett offentligt åtagande – ingen återvändo efter det.

De kommande fyra veckornas preliminära träningsschema.



1 kommentar:

  1. Hej! Har helt missat ditt inlägg!! Man blir så imponerad av hur du lägger upp och strukturerar din träning. Men det beror ju så mycket på att du har ett tydligt mål, eller hur? Tänk om fler kunde hitta ett, om än så litet ( det behöver ju inte va SM liksom) mål och träna för! Håller alla tummar och simfenor för att du håller dej frisk från förkylningar och annat skräp nu! Kram!!!!

    SvaraRadera