måndag 10 juli 2017

Högbro Bruk, en lisa för kropp och själ



Maken och jag hade förmånen att värma upp semesterkänslan med ett dygn på Högbo Bruk för någon veka sedan. Högbo är känt för sin utsökta mat och vackra omgivningar och inte minst en synnerligen välskött MTB-park. Sagt och gjort vi klämde in cyklarna i vår gamla skåpbil och gav oss iväg.

För mig var detta första gången som jag cyklade på gjorda leder. Efter lite läsande och funderande på karta och banbeskrivning satsade vi på en röd led. En medelsvår bana som skulle passa motionär till elit. Vi valde banan Maja.

Se film från banan Maja här >>

Jag tänkte att efter som jag cyklat en del på skogsvägarna hemmavid skulle detta bli en lagom utflykt. Men tjosan hejsan, att cykla singel-track, alltså smal stig som dessutom har både rötter och en hel näve sten utslängd är ngt annat än skogsbilväg. Så nyttigt, så småläskigt och såååå roligt.




Insåg raskt att en teknikkurs för att få ordning på växlar, trampor, tyngdpunkt och styrning vore nog på sin plats. Detta är något som Högbo Bruk erbjuder varje lördag i olika klasser, så det satte jag upp på önskelistan.

Dag två med lite lagom ömma cykelrumpor och trötta muskler lite här och där valde vi bland annat blå led MTB10 vilket var en tekniskt lättare led med även denna bjöd på fina små trix och framför allt en fantastisk miljö och natur.

Se film fån banan MTB 10 km här >>

Att ge sig ut på en led där någon tänkt till om underlag, höjdskillnad och svårighet är verkligen något helt annat än den cykling jag provat tidigare. Att dessutom få uppleva det i vacker bruksmiljö och med mat som slår det mesta tillsammans med sin käresta det är en bra uppvärmning inför semestern.

Rekommenderas!

Läs mera om Högbo MTB här >>

Läs mera om Högbo Bruk här >>




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar