torsdag 10 augusti 2017

Snart dags för Cykelvasan – det traditionella Vasaloppet fast på cykel

Christian Berglund under Lidingöloppet MTB. Foto Peter Holgersson


Från Reumatikerförbundets hemsida...


På fredag, den 11 augusti, står nio förväntansfulla deltagare i "Team Reumatikerförbundet" på startlinjen i Oxberg för att cykla 30 kilometer ner till Mora. Två av deltagarna kommer dessutom ta sig an 90 kilomotersloppet, Cykelvasans längsta lopp. Vi har fått möjlighet att intervjua Christian Berglund som ska cykla båda loppen.


Vem är Christian Berglund?
– Jag är 46 år och bor tillsammans med min sambo i Tyresö sedan 28 år tillbaka. Jag opererades för Perthes sjukdom (coxa plana) i vänster höft när jag var tio år.
Perthes sjukdom drabbar främst barn i åldrarna tre till tolv år och medför smärtor och stelhet i höftleden.*


– I dag har jag artros till följd av min tidigare sjukdom. Jag har även meniskskador i mina knän. Jag har två döttrar, sjutton och nio år, som jag älskar överallt annat på jorden. Jag arbetar idag på ett livsmedelsföretag som produktionschef. Jag tycker om att prestera och leverera efter min egen förmåga, det är viktig för mig. I grund och botten är jag nog en tävlingsmänniska även om tävlandet i sig inte är lika viktigt idag som när jag var ung. Idag är träningen fram till målet det som betyder mest. Jag tror att det är viktigt att ha ett mål för att kunna prestera och utvecklas.


Läs hela intervjun med Christian Berglund här >>



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar